مجله سلامتی دلتا

مجله دلتا

مجله سلامتی دلتا

مجله دلتا

میز ناهارخوری مناسب برای خانه‌های کوچک

شاید فکر کنید که در خانه‌های کوچک نمی‌شود میز ناهارخوری داشت. ولی باید بگوییم که اینطور نیست.
میز ناهارخوری کوچک

میز ناهارخوری خانه‌های کوچک

در این نوشتار از مجله دلتا به معرفی ایده‌هایی برای مدل میز ناهارخوری مناسب منزل‌های کوچک می‌پردازیم و اینکه چگونه قسمتی از منزل خود را مناسب فضای ناهارخوری کنید.

میزهای گرد

مدل میز ناهارخوری برای خانه کوچک، مدل گرد است. یک میز گرد جمع و جور معمولا می‌تواند افراد بیشتری را نسبت به میز مستطیلی دور خود جای دهد. علاوه بر این در گوشه‌های خانه هم می‌تواند قرار بگیرد.

میز ناهارخوری گرد

از فضاها استفاده‌های چندگانه کنید

می‌توانید به گونه‌ای از میز ناهارخوری استفاده کنید که هم به عنوان فضای اضافی در کابینت استفاده شود و هم به عنوان میز ناهارخوری.

میز ناهارخوری

از میزهای تاشو استفاده کنید

اگر فکر می‌کنید به فضای بیشتری نیاز دارید، می‌توانید از میزهای تاشو استفاده کنید، تا زمانی که به آن نیازی ندارید آن را در گوشه از منزل قرار دهید.

علاوه بر این برخی از میزها می‌توانند به دیوار لولا شده و در مواقع نیاز باز شوند تا مورد استفاده قرار گیرند. در صورتی که فضای منزل مناسب چنین میزهایی است می‌توانید از آن‌ها هم استفاده کنید.

میز ناهارخوری تاشو

از میزهای گسترده شونده استفاده کنید

برخی از میزها قابلیت این را دارند که بزرگ‌تر شوند. در مواقعی که قرار است به عنوان میز تزیینی مورد استفاده قرار گیرند به صورت کوچک و جمع و جورند و در زمانی که قرار است به عنوان میز ناهارخوری مورد استفاده باشند، فضایشان بزرگ‌تر می‌شود و می‌تواند تعداد افراد بیشتری را گرد خود جمع کند. این مدل میز ناهارخوری برای مهمانی‌های پر جمعیت در خانه‌های کوچک کاربرد دارد.

میزهای نشستنی

در صورتی که می‌خواهید مدرنیته و سنت را با هم ترکیب کنید می‌توانید از میزهای نشستنی استفاده کنید. این میزها قابلیت تنظیم ارتفاع پایه را دارند. علاوه بر این می‌توانند گسترده شوند و برای تعداد افراد بیشتر هم مورد استفاده قرار گیرند.

میز ناهارخوری نشستنی

دکوری که میز می‌شود!

این مدل میز ناهارخوری زمانیکه به عنوان دکور مورد استفاده قرار گیرد در گوشه‌ای از منزل حضور دارد و در زمانی که باید به عنوان میز ناهارخوری استفاده شود، قابلیت این را دارد که ۱۰ تا ۱۲ نفر را دور خود جای دهد.

میزهای چندکاره

این میزها معمولا میزهایی هستند که برای زمان چای‌خوری و قهوه مناسب هستند. اگر معمولا عادت دارید که روی کاناپه استراحت کنید، می‌توانید از این مدل میز ناهارخوری استفاده کنید. قابلیتی که در چنین میزهایی مشاهده می‌شود این است که می‌توان آن را تا کرد یا گسترده کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات دکوراسیون مطلب “انواع رومیزی برای میز ناهارخوری” را بخوانید.

ست کردن پرده و فرش در دکوراسیون

آسان‌ترین راه برای تغییر دکوراسیون فضای منزل و ایجاد حال و هوای تازه، تغییر پرده و فرش است.
ست کردن پرده و فرش

ست کردن پرده و فرش

نگران صرف هزینه و زمان برای تغییرات کلی دکوراسیون نباشید. در این نوشتار گزینه‌هایی بسیار کاربردی برای تغییرات و ست کردن پرده و فرش مناسب و در هارمونی با فضا آورده شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید و متناسب با علایق و سبک دکوراسیون موجود منزل از آن‌ها استفاده کنید.

رنگ‌های خنثی

استفاده از رنگ‌های خنثی روشی عالی برای داشتن دکوراسیونی دائمی است. با کاربرد رنگ‌های بژ، مشکی، قهوه‌ای یا سفید همیشه خیالتان راحت خواهد بود. علاوه براین، رنگ‌های خنثی می‌توانند بسیار آرام‌بخش و متناسب با هر اتاقی باشند.

ست پرده و فرش در دکوراسیون

تک رنگ

نیازی نیست که فرش و پرده دقیقا با هم همخوانی داشته باشند. فقط باید باهم خوب ترکیب شوند و هارمونی در فضا را افزایش دهند. اگر فرش سبز ملایم است، پرده با رنگ سبز آهکی مناسب است. زمانی هر دو از یک خانواده رنگ باشند، اشتباه کمتری پیش خواهد آمد و در حین سادگی  دکوراسیونی متعادل خواهید داشت.

طرح‌های مشابه

بسیاری از فرش‌ها در طرح‌های مختلف و با پترن‌های متفاوت ارائه می‌شوند که بتوان به راحتی آن‌ها را با پرده هماهنگ کرد. هماهنگی طرح  یا پترن فرش و پرده در منزل امکان هماهنگی بدون تغییر کلی دکوراسیون را داده و در یک نگاه بسیار هماهنگ به نظر میرسد.

بافت

این گزینه راه حلی مفید برای هماهنگ کردن پرده و فرش بدون نیاز به تغییر کلی دکوراسیون در منزل است. فرش کرکی را با پرده کرکی هماهنگ کنید. به‌خاطر داشته باشید این موضوع از این جهت که نمود خیلی واضحی در دکوراسیون ندارد ممکن است مورد توجه قرار نگیرد. اما برای کسانی که به جزییات اهمیت می‌دهند و به نکات ریز در دکوراسیون بها می‌دهند می‌تواند راهکار خوبی باشد.

ست پرده و فرش

رنگ سوم و رنگ‌های مکمل

به خاطر داشته باشید که ایجاد هماهنگی فقط از طریق ترکیب و استفاده از دو رنگ حاصل نمی‌شود. می‌توانید از چند رنگ و همینطور رنگ‌های مکمل در دایره رنگ که روشی عالی برای هماهنگ کردن فرش و پرده است، استفاده کنید و حتی می‌توانید از اقلام دکوری و کوسن‌ها نیز کمک گرفته و فضا را با رنگهای مشابه دکور و هماهنگ کنید.

نقطه کانونی

اگر نمی‌توانید بین فرش و پرده موجود در دکوراسیون خود هماهنگی ایجاد کنید بهتر است از یک نقطه کانونی استفاده کنید. برداشتن تمرکز از فرش و پرده باعث می‌شود که توجه به الگوهای مختلف و اقلام موجود در فضا متمرکز شوند و عدم هماهنگی در فضا کمرنگ‌تر به چشم آید.

پرده و فرش در دکوراسیون

حتما لزومی به هماهنگی نیست!

آخرین بخش از این گزینه‌ها توجه به این نکته است که می‌تواند در دکوراسیون منزل هیچگونه هماهنگی بین فرش و پرده وجود نداشته باشد و در واقع بعضی اوقات ناهماهنگی بین اجزای مختلف دکوراسیون در منزل به خودی خود می‌تواند یک ترکیب زیبا ایجاد کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با نکات چیدمان و دکوراسیون مطلب “ست کردن رنگ پرده با مبلمان” را بخوانید.

اگر خانه کوچک دارید، با نور و رنگ بزرگش کنید!

برای اینکه خانه‌های کوچک فضایی دلباز داشته باشند و بتوانید بهترین استفاده را از آن ببرید، باید این نکات هوشمندانه را رعایت کنید.
بزرگتر نشان دادن خانه

خانه کوچک خود را بزرگ جلوه دهید

اگر خانه‌ کوچکی دارید از شلوغ‌کردن محیط پرهیز کنید و از کوچک‌ترین فضا، بهترین استفاده‌ کاربردی را ببرید. در این نوشتار از مجله دلتا چند راهکار برای بزرگتر نشان دادن خانه را با هم مرور می‌کنیم.

از رنگ روشن و مونوکروم استفاده کنید

رنگ تیره باعث کوچک دیده‌شدن فضا می‌شود، در حالی که رنگ‌های روشن به بزرگتر نشان دادن خانه کمک می‌کند. برای این کار می‌توانید از طیف رنگ کرم استفاده کنید تا فضا را روشن‌تر نشان بدهد. سعی کنید رنگ اثاث خانه را نزدیک به رنگ باقی وسایل‌ها و دیوار یا حداقل در یک طیف رنگی انتخاب کنید. تشابه رنگ باعث یکدست دیده‌شدن وسایل‌ها و در نتیجه بزرگ دیده‌شدن فضا می‌شود.

خانه بزرگتر

آینه را فراموش نکنید

استفاده از آینه روش بی‌نظیری است که به‌وسیله آن می‌توان حتی کوچک‌ترین فضا‌ها را بزرگ نشان داد. آینه به‌وسیله انعکاس نور، چه نور طبیعی خورشید یا نور مصنوعی، فضا را روشن‌تر نشان می‌دهد. آینه را در راستای نقطه تمرکز اتاق قرار دهید. در برابر دیوار اصلی اتاق آینه‌ای بزرگ قرار دهید. این کار باعث دراز و بلند دیده‌شدن اتاق می‌شود. اگر آینه را روی دیوار مقابل پنجره نصب کنید، اتاق را بزرگ‌تر و روشن‌تر نشان می‌دهد.

آینه در خانه

از فضای دیوار استفاده کنید

اگر فضای کوچکی در اختیار دارید، مهم‌ترین نکته این است که از شلوغ‌کردن بی‌دلیل خودداری کنید و فقط لوازمی را که مورد نیاز است، داشته باشید. اگر وسیله‌ای دارید که سالهاست از آن استفاده نکرده‌اید، از شرش خلاص شوید. شلف و رخت‌آویز را درون کمد نصب کنید. لوازم ریز درون کمد را داخل یک قفسه قرار داده و روی شلف‌ها بگذارید. تخت خود را کشودار انتخاب کنید.

بزرگ جلوه دادن خانه

از اثاث خود چندمنظوره استفاده کنید

می‌توانید میز کار خود را کنار تختخواب قرار دهید و شب، از آن به‌عنوان پاتختی استفاده کنید. برای میز اتاق پذیرایی از گنجه و صندوق استفاده کنید. اولا سطح کافی برای گذاشتن وسایل را در اختیارتان قرار می‌دهد. دوما از فضای داخل آن می‌توانید به‌راحتی استفاده کنید.

فضا را شلوغ نکنید

هرچقدر که در اتاق لوازم بیشتری قرار دهید، کوچک‌تر به نظر می‎رسد؛ بنابراین از خریدن لوازمی که کاربرد ندارند، خودداری کنید. ابتدا لوازمی که مورد نیازتان است را بچینید، مانند تخت و مبلمان. اگر فضای کوچکی دارید، به خریدن یک دست کامل مبلمان فکر نکنید و تنها به تعدادی که نیازتان است، بخرید. از گذاشتن صندلی و میز اضافه خودداری کنید. دیوار فضا کوچک را با آویزان‌کردن تابلو و نقاشی زیاد شلوغ نکنید. دیوار شلوغ، اتاق را شلوغ و کوچک‌تر نشان می‌دهد.

بزرگتر جلوه دادن خانه

در چیدمان اثاثیه بازنگری کنید

وقتی فضای کوچکی دارید، کوچک‌ترین تغییر‌ها هم بزرگ به چشم می‌آیند. لوازم را نزدیک‌تر به دیوار‌ها قرار دهید و در وسط اتاق نچینید. حتما تخت‌خواب را گوشه اتاق قرار دهید. از مشخصه‌های اتاق بزرگ این است که بتوانید به‌راحتی در آن حرکت کنید و اثاثیه را طوری قرار دهید که مانع رفت‌وآمد نشوند.

حواستان به ارتفاع لوازم روی دیوار باشد

فرقی نمی‌کند قفسه باشد یا یک تابلو. اگر آن‌ها را در نصف ارتفاع دیوار نصب کنید، باعث کوتاه دیده‌شدن آن می‌شوند. اگر این لوازم را نزدیک‌تر به کف اتاق آویزان کنید، باعث بلند دیده‌شدن سقف می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات دکوراسیون مطلب “دکوراسیونی برای بلند جلوه دادن سقف کوتاه” را بخوانید.

ایده‌های مختلف برای چیدمان مبلمان راحتی

پذیرایی نقش بسیار مهمی را در منزل دارد به خاطر اهمیت این اتاق باید مبلمانی که در آن میگذاریم یک فضای صمیمانه، زیبا و منعطف را داشته باشد.
چیدمان مبلمان راحتی

چیدمان مبلمان راحتی

با توجه به معماری مشخصی که منازل دارند بیشتر اتاق‌های پذیرایی و نشیمن مستطیل شکل‌اند و چیدمانی که در این اتاق‌ها داریم بستگی به نقطه کانونی فضای اتاق دارد به این صورت که در بعضی از اتاق‌ها معماری اتاق جوری است که قسمت مورد توجه به مرکز اتاق شومینه یا پنجره‌ها یا حتی تلویزیون است. وقتی که مرکز کانونی اتاق مشخص باشد چیدمان هم طبق آن مشخص می‌شود. در این نوشتار از مجله دلتا ایده‌های مختلف برای چیدمان مبلمان راحتی بررسی خواهیم کرد.

تنوع در چیدمان مبل

اینکه مبلمان را در منزل به چه صورت بچینید کاملاً بستگی به سلیقه دارد. بیشتر افراد برای اتاق پذیرایی خود یک مبل سه نفره و یک نفره و دو نفره و گاهی چند مبل یک نفره انتخاب می‌کنند. برای اینکه این مبل‌ها را در سالن پذیرایی بچینیم باید فضای کافی بین دیوار و مبلمان و گوشه‌های اتاق قرار دهید و به این نکته توجه داشته باشید که افراد بتوانند به راحتی در اتاق پذیرایی جابجا شوند و برای تردد افراد مشکلی پیش نیاید. برای چیدمان میزهای جلو مبلی هم طوری عمل کنید که همه افراد بتوانند به میز جلومبلی دسترسی داشته باشند و همچنین همیشه آن را طوری بچینید که بتوانید وسایل را جابه‌جا کنید و دکوراسیون انعطاف‌پذیر باشد.

مبلمان راحتی

هنگام چیدمان به نقطه کانونی توجه کنید

نقطه کانونی فضای اتاق نقش بسیار مهم و چشمگیری در چیدمان مبلمان در محیط دارد و مبل‌ها با توجه به اینکه قسمت کانونی فضا چه باشد دیده می‌شود. زیرا این نحوه چیدمان موجب می‌شود که افرادی که در جای جای منزل نشسته‌اند، دید خوبی را نسبت به دکوراسیون داشته باشند. مثلا همه بتوانند به شومینه یا تلویزیون دید داشته باشند و دسترسی داشته باشند.

چیدمان مبل راحتی

چیدمان مبل راحتی در پذیرایی‌های کوچک و با چند در ورودی

اگر فضای منزل به گونه‌ای است که دارای چند در ورودی است، اول یک خط فرضی از یکی از درها به در دیگر رسم کنید و فکر کنید که مبلمان را به چه صورت بچینید که حرکت و جابه‌جا شدن بین درها راحت باشد و بتوانید به راحتی از دری به در دیگر رفت و آمد کنید. حتی در این نوع خاص چیدمان هم باید به مرکز کانونی اتاق توجه داشته باشید.

چیدمان مبلمان

تقسیم بندی خانه با مبلمان

اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که خوشبختانه منزل بزرگ دارید یا اتاق نشیمن بزرگ است می‌توانید با استفاده از مبلمان و چیدمان خاص آن اتاق را قسمت‌بندی کنید. در صورتی که این کار را انجام دهید علاوه بر اینکه فضای نشیمن دورهمی را در دست دارید، می‌توانید فضای اتاق را هم تقسیم‌بندی کنید که از آن استفاده‌های دیگری هم بتوانید بکنید.

چیدمان متقارن مبلمان در پذیرایی

از جذاب‌ترین مدل چیدمانی که در اتاق‌ نشیمن می‌تواند وجود داشته باشد و باعث شود که افراد در روبروی یکدیگر قرار بگیرند این است که مبلمان را به صورت متقارن بچینید. در این چیدمان افراد می‌توانند روبروی هم قرار بگیرند و با هم ارتباط تاثیرگذارتری داشته باشند.

چیدن مبلمان راحتی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات دکوراسیون مطلب “اصولی برای چیدمان مبلمان کلاسیک” را بخوانید.

چگونه دیوار اتاق را تزیین کنیم؟

دیوارها بزرگترین قسمت‌های قابل مشاهده در هر منزلی هستند و تزیین دیوار بیشترین تاثیر و جذابیت را در دکوراسیون داخلی منزل می‌گذارد.
دکور دیوار اتاق

تزیین دیوار اتاق

گزینه‌ها و انتخاب‌های زیادی برای دکور دیوار اتاق‌ها وجود دارند که همین می‌تواند تزیین دکوراسیون خانه را مشکل کند. هر ایده‌ای مطمئنا مزایا و معایب خود را دارد اما همه‌ی آن‌ها در نوع خود جالب و زیبا هستند. دکور دیوار اتاق به اولویت‌های شخصی، سلیقه، تم و سبک طراحی داخلی و عملکرد اتاق بستگی دارد. در ادامهاین نوشتار از مجله دلتا روش‌های جذابی را برای دکور دیوار اتاق‌ خواب، پذیرایی و نشیمن‌ ارائه خواهیم داد.

نقاشی‌های دیواری

نقاشی‌های دیواری اولین پیشنهاد برای دکوراسیون است. مطمئنا این ایده فضای اتاق را تغییر خواهد داد. می‌توانید از این روش برای طراحی کل دیوار یا قسمتی از آن استفاده کنید و این کاملا به سلیقه و فضای زندگی‌ بستگی دارد. اگر این نوع تزیین دیوار را انتخاب می‌کنید، باید اندازه، سبک، تم و رنگ آن را در نظر بگیرید تا بتوانید فضای یکپارچه و مسنجمی را بسازید.

نقاشی دیواری

روشنایی

همه‌ی ما به خوبی می‌دانیم که روشنایی بخش مهمی از تزیین و طراحی داخلی هر خانه‌ به شمار می‎آید. روشنایی می‌تواند ایده‌ی متفاوت دیگری برای تزیین دیوار و برجسته کردن آن در فضای خانه باشد. از لامپ‌های دیواری، LEDs و انواع گزینه‌های دیگر برای ایجاد فضایی برجسته و خاص در خانه‌ استفاده کنید.

چوب

اگر به دنبال ظاهر سنتی و روستایی برای دکوراسیون خانه‌ هستید، می‌توانید از چوب برای تزیین دیوار اتاق‌ کمک بگیرید. چوب از ساده‌ترین وسایلی است که همیشه وجود دارد و هزینه‌ی بالایی را نمی‌طلبد. با طراحی‌های چوبی می‌توانید فضای گرم و راحتی را در محل زندگی‌ ایجاد کنید.

تزیین دیوار با چوب

آثار هنری مدرن

دکور دیواری مدرن بیشتر روی سادگی، رنگ‌های جسورانه و عناصر خاص تمرکز دارد. در مورد انتخاب تابلو‌های هنری برای خانه‌های مدرن حتما این نکات را رعایت کنید. اول از همه باید به دیواری که تصمیم به تزیین آن دارید، نگاهی بیندازید و اندازه‌ی اثر هنری مناسب آن را تعیین کنید. در مورد دیوارهای پشت مبل، میز یا تخت‌خواب از آثار هنری هم اندازه با مبلمان یا کوچکتر از آن استفاده کنید. از آثار هنری با عرض بیشتر نسبت به مبلمان خودداری کنید چرا که ظاهر ناخوشایندی را ایجاد خواهند کرد.

تزیین دیوار مدرن

آثار هنری سنتی

اگر به دنبال دکوراسیون اصیل ایرانی هستید، پس باید برای دکور دیوار اتاق‌ نیز از آثار هنری سنتی و قدیمی استفاده کنید. فرش، قالیچه و گلیم که در کل دنیا شناخته شده است، می‌تواند زینت‌بخش دیوار اتاق‌ باشد.

آثار هنری کلاسیک

در مورد این ایده می‌توانید از طراحی‌های دوره‌ی باروک و رنسانس برای دکور دیوار اتاق استفاده کنید. انواع آینه‌های منبت‌کاری شده و الگوهای پیچیده نمادی از هنر و زندگی اروپایی است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات دکوراسیون مطلب “چند ایده برای تزیین پشت مبل” را بخوانید.