مجله سلامتی دلتا

مجله دلتا

مجله سلامتی دلتا

مجله دلتا

چطور بعد از ناهار احساس خواب آلودگی نکنیم

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد شاغل با آن درگیر هستند، کاهش انرژی و احساس خواب‌آلودگی بعد از ناهار است. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، این مطلب را از دست ندهید.
جلوگیری از خواب آلودگی

به احتمال زیاد شما هم بعد از تمام شدن ناهار و زمانی که به میز کار خود برگشته‌اید، با خمیازه‌های متوالی مواجه می‌شوید. سکونی در ریتم بیولوژیکی بدن وجود دارد که در زمان ظهر و با مصرف غذا به وجود می‌آید و باعث احساس خواب آلودگی در فرد می‌شود. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا راهکارهایی برای جلوگیری از خواب آلودگی به شما معرفی کنیم.

آب بنوشید

یکی از دلایل خستگی، بی‌حوصلگی و مشکلات تمرکزی، نبود آب کافی در بدن است. روز خود را با یک لیوان آب شروع کنید چرا که در تمام طول شب هیچ میزان آبی وارد بدن نشده. به همین دلیل سطح مایعات بدن کاهش یافته است. در صورت امکان روزی ۸ لیوان آب بنوشید تا دچار کم آبی بدن و عوارض آن نشوید.

رفع خواب آلودگی

به موسیقی گوش دهید

گوش دادن به موسیقی در حین کار می‌تواند بهره‌بری را افزایش دهد. تحقیقی در دانشگاه میامی انجام شد که در آن ۵۶ شرکت‌کننده برای مدت سه هفته در حین کار به موسیقی گوش دادند. نتیجه نشان داد این افراد زمانی که موسیقی را قطع می‌کردند، کیفیت کار آن‌ها کم‌تر می‌شد و زمان بیش‌تری برای انجام وظایف خود نیاز داشتند.

مصرف فست‌فود را کاهش دهید

غلات تصفیه شده، نان‌های ساندویچی و مانند آن به سرعت هضم می‌شود. این مسئله افزایش و کاهش میزان قندخون را سرعت می‌بخشد و به‌دنبال آن بر کاهش انرژی نیز تاثیر می‌گذارد. شاید در حین مصرف این مواد غذایی ابتدا احساس هوشیاری کنید. ولی با افت سریع قندخون باعث کسل شدن شما می‌شود.

خواب آلودگی بعد ناهار

کم‌تر غذا بخورید

مصرف حجم زیادی از غذا برای وعده ناهار سرعت هضم و گوارش را کاهش می‌دهد. اگر از خانه غذا می‌برید، بهتر است از ظرف‌غذای کوچک‌تری استفاده کنید. چون زمانی که ظرف خالی می‌شود ذهن احساس سیری می‌کند.

ورزش کنید

انجام فعالیت‌های فیزیکی جریان‌خون را تقویت می‌کند. همچنین اکسیژن مواد غذایی لازم را به بافت‌های ماهیچه‌ای بدن می‌رساند و انرژی بدن را به طور طبیعی افزایش می‌دهد. یکی از روش‌های جلوگیری از خواب آلودگی رفتن به سراغ ورزش‌های سبک است. چند حرکت کششی ساده انجام دهید، به جای استفاده از آسانسور با پله به طبقه مورد نظر بروید و در محل کار کمی قدم بزنید.

آدامس بجوید

شما می‌توانید برای تمرکز بیش‌تر و دوری از احساس خواب آلودگی آدامس بجوید. البته پیشنهاد می‌شود زمان جویدن آن را بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در نظر بگیرید. چرا که زمان طولانی‌تر هم باعث کاهش تحریکات ذهنی می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند معجزه مصرف آب‌گرم و لیموترش به صورت ناشتا!

جو دوسر ، مولتی ویتامین طبیعی

اگر به‌دنبال یک مولتی‌ویتامین طبیعی هستید، حتما جو دوسر را در رژیم غذایی خود قرار دهید. جو دوسر منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شود.
خواص جو دوسر

جو دوسر، گیاهی از خانواده‌ گندمیان است و با جو متفاوت است. بلغور جو دوسر یا Oatmeal که برای صبحانه مصرف می‌شود، از پرک شده جو دوسر به‌دست می‌آید. بلغور جو دوسر، سالم‌ترین و کامل‌ترین شکل جو دوسر است که زمان زیادی برای پختن لازم دارد. جو دوسر فوری که برای صبحانه مصرف می‌شود، طی فرآیندی در شیر، پخته و نرم شده است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا خواص جو دوسر را بررسی کنیم.

ارزش غذایی جو دوسر

کاهش سطح فشارخون

جو دوسر حاوی آنتی‌اکسیدان و ترکیبات گیاهی مفیدی به‌نام پلی‌فنول است. قابل توجه‌ترین گروه آنتی‌اکسیدان‌ها، آوانانترامید نام دارد که تقریبا فقط در جو دوسر یافت می‌شود. آوانانترامیدها می‌توانند با افزایش تولید اکسید‌نیتریک، به کاهش سطح فشارخون کمک کنند. این مولکول به اتساع رگ‌های خونی کمک کرده، در نتیجه خون راحت‌تر در رگ‌ها جریان پیدا می‌کند.

کاهش سطح کلسترول

بیماری قلبی علت اصلی مرگ‌ومیر در سطح جهان است. یکی از عواملی که سبب ابتلا به بیماری قلبی می‌شود، افزایش کلسترول خون است. جالب است بدانید، فیبر بتاگلوکان موجود در جو دوسر، در کاهش سطح کلی کلسترول، همچنین کلسترول LDL بسیار موثر است. زیرا بتاگلوکان باعث دفع صفرای حاوی کلسترول ‌می‌شود و در نتیجه سطح کلسترول خون کاهش می‌یابد.

کنترل قندخون

دیابت نوع ۲ یک بیماری شایع است که با افزایش قابل‌توجه میزان قند در خون همراه است و معمولا از کاهش حساسیت به هورمون انسولین ناشی می‌شود. مصرف جو دوسر به کاهش سطح قند خون به‌ویژه در افرادی که اضافه‌ وزن دارند یا به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، کمک می‌کند. به‌علاوه جو دوسر می‌تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

کاهش وزن

یکی دیگر از خواص جو دوسر کاهش وزن است. بلغور جو دوسر یا Oatmeal نه‌تنها یک خوراکی خوش‌مزه برای وعده‌ صبحانه است، بلکه بسیار سیرکننده هم می‌باشد. خوردن غذاهای حجیم اشتها را کم کرده و به شما کمک می‌کنند تا کالری کم‌تری مصرف کنید و کاهش‌وزن را تجربه کنید.

کاهش یبوست

جو دوسر، در جلوگیری از یبوست موثر است. مصرف جو دوسر و جذب مواد مغذی آن، به افزایش بولوس مدفوع کمک کرده و حرکات پریستالتیک را تحریک می‌کند. وجود فیبر در رژیم غذایی همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ می‌شود.

جلوگیری از ریزش‌مو

جو دوسر به جلوگیری از ریزش‌مو کمک می‌کند. برای تهیه ماسک موی جو دوسر به ۱ قاشق غذاخوری جو دوسر، شیر‌تازه و شیر‌بادام نیاز دارید. تمام مواد را مخلوط کنید تا خمیری شکل شود. ماسک را روی موهای خود بزنید و بعد از گذشت ۲۰ دقیقه با آب‌ ولرم بشویید.

بهبود علائم یائسگی

جو دوسر حاوی مقادیر بالایی از لیگنان است که در واقع نوعی فیتو استروژن بوده و با بهبود هورمون‌ها در دوران یائسگی به درمان علائم آن از جمله گرگرفتگی کمک می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب مفید چند روش کاهش وزن اصولی و بدون بازگشت!

خواص خارق العاده گرمک که کمتر کسی می داند

گرمک که به آن کانتالوپ هم گفته می‌شود، یکی از لذیذترین و محبوب‌ترین میوه‌های تابستانی به‌شمار می‌رود.

خواص گرمک

این میوه‌ آب‌دار و خوش‌طعم مزه‌ نسبتا شیرینی دارد و حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف مثل ویتامین A، اسید فولیک، ویتامین B6، فیبر، پتاسیم، آهن و کلسیم است. در این مطلب از مجله دلتا، شما را با خواص گرمک آشنا می‌کنیم. اگر شما هم از طرفداران پر و پا قرص این میوه‌ تابستانی هستید، مطلب امروز را از دست ندهید.

سیستم‌ایمنی بدن را تقویت می‌کند

تقویت سیستم‌ایمنی بدن از جمله خواص گرمک محسوب می‌شود. مصرف منظم گرمک می‌تواند به بهبود و تقویت سیستم‌ایمنی کمک کند. همچنین مبارزه با بیماری‌ها را برای بدن آسان‌تر می‌کند. این میوه‌ تابستانی پرطرفدار، سرشار از ویتامین‌های C و A است که از طریق تحریک گلبول‌های سفید در بدن، سیستم‌ایمنی را تقویت می‌کند.

سلامت قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد

این روزها افراد زیادی گرفتار مشکلات قلبی و عروقی هستند. می‌توانید برای حفظ سلامت قلب خود گرمک بخورید. گرمک غنی از پتاسیم است که فشارخون را کنترل می‌کند و از این طریق قلب را سالم نگه می‌دارد. همچنین، این ماده‌ معدنی از فشارخون بالا پیشگیری می‌کند و اجازه نمی‌دهد سدیم به بدن آسیب بیش‌تری وارد کند.

از سرطان پیشگیری می‌کند

می‌توانید با خوردن بعضی از مواد غذایی مثل گرمک از ابتلا به سرطان جلوگیری کنید. این میوه ویتامین C و بتاکاروتن زیادی دارد که می‌تواند به‌طور موثری با رادیکال‌های آزاد بدن مبارزه کند و آن‌ها را از بین ببرد.

با استرس مبارزه می‌کند

سبک زندگی شلوغ امروزی باعث افرایش سطح استرس شده است. دفعه‌ بعد که استرس گرفتید، یک لیوان آب گرمک بخورید تا حال شما بهتر شود.
کانتالوپ سرشار از پتاسیم است که ضربان قلب را تنظیم می‌کند. همچنین فرآیند ارسال اکسیژن به مغز را بهبود می‌بخشد و به همین دلیل باعث می‌شود تمرکز و آرامش شما بیش‌تر شود.

به حفظ سلامت چشم‌ها کمک می‌کند

می‌توانید از خواص گرمک برای چشم‌ها برخوردار شوید. اگر می‌خواهید بینایی خوبی داشته باشید و هیچ‌وقت مجبور به عینک‌زدن نشوید، گرمک بخورید. این میوه‌ تابستانی سرشار از بتاکاروتن‌هایی است که به حفظ سلامت بینایی کمک می‌کنند.

 مفید برای ریه‌ها

آیا می‌دانستید که گرمک یکی از بهترین میوه‌ها برای ریه‌ها محسوب می‌شود؟ مصرف منظم این نوع ملون، ویتامین A از دست رفته‌ بدن به دلیل استعمال مداوم دخانیات یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار را دوباره تامین می‌کند. این موضوع به جوان‌سازی ریه‌ها کمک می‌کند. همچنین برای افراد سیگاری بسیار مفید است زیرا ریه‌های آن‌ها در اثر سیگار کشیدن به‌شدت آسیب دیده است.

بی‌خوابی را درمان می‌کند

می‌توانید از خواص گرمک برای درمان بی‌خوابی بهره‌ ببرید. اگر برای برطرف کردن بی‌خوابی خود تمام راهکارهای خانگی را انجام داده‌اید، اما نتیجه‌ای نگرفته‌اید، وقت آن است که گرمک را امتحان کنید. گرمک یک ملین قوی است و اعصاب را تسکین می‌دهد و اضطراب را برطرف می‌کند.

به درمان مشکلات قاعدگی کمک می‌کند

اگر در دوران قاعدگی دچار دردهای شدید می‌شوید، از خوردن گرمک غفلت نکنید. ویتامین C موجود در این میوه در تنظیم چرخه‌ قاعدگی و تسکین درد قاعدگی اثربخش است.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند خواص شگفت‌انگیز خربزه که خوب است بدانید!

معجزه مصرف آب گرم و لیموترش به صورت ناشنا

لیموترش حاوی مواد زیادی از جمله اسید سیتریک، کلسیم، منیزیم، ویتامین C، بیوفلاونوئید، پکتین و لیمونن است. این مواد ایمنی بدن را تقویت و در مقابل عفونت مبارزه می‌کنند.
آب گرم و لیموترش

لیموترش مزایای بسیاری بر سلامت بدن دارد و این فواید بر انسان پوشیده نیست. دو مزیت مهم این میوه به عنوان خاصیت قوی ضدباکتری و ضدویروسی و همچنین توانایی تقویت سیستم‌ایمنی بدن شناخته می‌شود. علاوه‌بر آن آب لیموترش هم کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند. در این مطلب از مجله دلتا با مزیت نوشیدن آب گرم و لیموترش به صورت ناشتا آشنا می‌شوید.

فواید آب گرم و لیموترش

به گوارش و هضم کمک می‌کند

لیمو به دفع مواد و سموم نامطلوب از بدن کمک می‌کند. به دلیل آن‌که لیمو حاوی ترکیبات اتمی شبیه به سالیوا و اسید کرونیک به کار برده شده در شربت‌های گوارشی است، موجب ترشح صفرا در کبد می‌شود، در واقع بدن برای گوارش به این اسید نیاز دارد. لیموترش غنی از مواد معدنی و انواع ویتامین است و به کاهش مواد سمی موجود در سیستم گوارشی کمک می‌کند.

به عنوان ماده ادرارآور، سیستم دفع را تصفیه می‌کند

آب لیمو به این دلیل به حذف مواد نامطلوب بدن کمک می‌کند که میزان ادرار را در بدن افزایش می‌دهد. به همین دلیل زمانی که صبح ناشتا آب گرم و لیمو بنوشید، مواد سمی با سرعت بیشتری از بدن دفع می‌شوند و به همین دلیل دستگاه دفع ادرار سلامت می‌ماند. علاوه بر آن اسید سیتریک موجود در لیموترش عملکرد آنزیم‌ها را نیز افزایش می‌دهد، در نتیجه کبد تحریک می‌شود و سم‌زدایی افزایش می‌یابد.

خواص آب گرم و لیموترش

سیستم‌ایمنی بدن را تقویت می‌کند

لیموترش سرشار از ویتامین C است و به جنگ با سرماخوردگی می‌رود. همچنین پتاسیم فراوان موجود در آن مغز و سیستم عصبی را تحریک می‌کند. پتاسیم برای کنترل فشار خون نیز مفید است. اسید آسکوربیک موجود در لیموترش تاثیرات ضدالتهابی دارد و برای آسم و دیگر علائم تنفسی نیز مفید است.

موجب پاک‌سازی پوست می‌شود

ترکیب ویتامین C مانند باقی آنتی‌اکسیدان‌ها به کاهش چین و چروک و لکه‌های تیره پوست کمک می‌کند و با رادیکال‌های آزاد می‌جنگد. ویتامین C برای داشتن پوست سالم و درخشان ضروری است چرا که طبیعت قلیایی آن انواع خاصی از باکتری‌هایی که موجب به وجود آمدن جوش و آکنه می‌شوند را از بین می‌برد.

به شما انرژی می‌دهد

نوعی از انرژی که انسان از مواد غذایی دریافت می‌کند، از اتم و مولکول‌های آن ماده غذایی حاصل می‌شود. یون‌های مثبت مواد غذایی وارد دستگاه گوارش می‌شوند و با یون‌های منفی واکنش نشان می‌دهند. لیمو یکی از معدود مواد خوراکی به شمار می‌رود که یون‌های منفی بیشتری دارد، در نتیجه با ورود به دستگاه گوارش انرژی بیشتری برای بدن تامین می‌کند.

موجب آب‌رسانی سیستم لنفاوی می‌شود

نوشیدن ناشتای آب گرم و لیموترش موجب آب‌رسانی سیستم‌ایمنی و جایگزینی مایعات از دست رفته درون بدن می‌شود. کم‌آبی بدن عواقب منفی بسیاری بر بدن می‌گذارد از جمله: احساس خستگی و کسالت، سیستم‌ایمنی ضعیف، یبوست، کمبود انرژی و غیره.

به کاهش وزن کمک می‌کند

لیموترش غنی از فیبر پکتین است و با هوس خوردن مواد غذایی مبارزه می‌کند. جالب است بدانید، افرادی که رژیم غذایی قلیایی را دنبال می‌کنند، سریع‌تر لاغر می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند کرفس و خواص شوکه‌کننده آن!

صاف کردن مو با ماسک‌های طبیعی

افرادی که دوست دارند موهایی صاف داشته باشند، می‌دانند که صاف کردن موها علاوه بر مهارت، به زمان و رسیدگی نیز نیاز دارد.
موی صاف

بعضی افراد موی صاف و برخی دیگر موی فر را دوست دارند. هرچند که این موضوع بستگی زیادی به سلیقه افراد دارد اما در هر صورت، مدل مو یکی از عوامل مهم جذابیت شما است. در هر برهه از زمان، نوع خاصی از مدل مو مورد توجه قرار می‌گیرد. با ما در مجله دلتا همراه باشید.

مواد شیمیایی را فاکتور بگیرید!

واقعیت این است که رسیدن به نتیجه صحیح در هرکاری نیاز به صبر و مداومت دارد. استفاده از مواد شیمیایی مخصوص برای داشتن موی صاف روشی نادرست است. این مواد با تأثیری که بر بافت و ریشه مو می‌گذارند، به‌مرور زمان موهای شما را خشک و شکننده می‌سازند.

نحوه ساخت ماسک موی طبیعی با آب کرفس

صاف کننده مو خانگی

یک لیوان آب کرفس را به مدت ۱۰ ساعت، در جای خنک نگه‌داری کنید. پس‌ از آن، موهای خود را از ریشه تا نوک مو به آب کرفس آغشته کنید. سپس به‌آرامی آن‌ها را شانه کنید. بعد با حوله گرم به مدت ۳۰ دقیقه بپوشانید. درنهایت، مو را آبکشی کنید و بشویید.

ماسک آووکادو

ترفند برای صاف شدن مو

آووکادو حاوی مواد مغذی است که موها را تغذیه و مرطوب می‌کند، که همین عامل باعث صافی و براقی مو می‌شود. شیوه استفاده‌ی آن بدین شرح است که، یک آووکادو رسیده را له کرده و با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون خالص مخلوط کنید. با این مخلوط موها را از ریشه تا انتها مرطوب کنید، و با یک کلاه موها را نیم ساعت بپوشانید. در نهایت، با شامپو مثل همیشه موهای خود را شستشو دهید

نکات دیگر برای صاف کردن مو بطور طبیعی

صاف کردن مو

  • برای شستن موی خود از آب سرد یا ولرم استفاده کنید. آب داغ باعث وزوز شدن و شکنندگی مو می‌شود .
  • از روغن‌های مخصوص مو، مثل روغن آرگان، اسپری‌های دوفاز و روغن نارگیل قبل از براشینگ مو‌های خود استفاده کنید. این روش باعث می‌شود تا از موهای شما در برابر حرارت محافظت کند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب مد و زیبایی مطلب ۵ مدل آرایش مو، بدون نیاز به سشوار و اتوی‌مو را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

با مجله مدوزیبائی دلتا همراه باشید.