مجله سلامتی دلتا

مجله دلتا

مجله سلامتی دلتا

مجله دلتا

اسفناج ؛ سبزی همه فن حریف

تحقیقات نشان داده است که این ماده مغذی، اسیدهای چرب امگا 3 دارد که برای سلامت قلب عالی هستند.

اسفناج

  

برای اینکه همیشه قوی و سالم بمانید مثل ملوان زبل فقط اسفناج بخورید!

اسفناج جزء سبزی‌هایی است که خواص و فواید بی‌نظیری دارد؛ این سبزی مقوی برای درمان بیماری‌ها، زیبایی پوست و مو بسیار مفید است.

به گزارش مجله پیام دلتا، اسفناج را باید یک سبزی همه فن حریف نامید. این سبزی عموماً به عنوان “سوپر خوراکی” در نظر گرفته می‌شود و عموماً به عنوان سالم‌ترین و راحت‌ترین غذا برای انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند به روش‌های مختلف حتی در سالادهای رژیمی هم خورده شود.

اسفناج

 خواص اسفناج

با خواص این سوپر‌سبزی همه‌کاره بیشتر آشنا شوید.

سلامت قلب

اسفناج فواید دلگرم‌کننده‌ای برای سلامت قلب دارد که به طور مستقیم طول عمر را افزایش می‌دهد.

تحقیقات نشان داده است که این ماده مغذی،  اسیدهای چرب امگا 3 دارد که برای سلامت قلب عالی هستند. علاوه بر این،  مقدار اسید فولیک زیاد این ماده، موجب کاهش سطح هموسیستئین می‌شود که به  طور مستقیم خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

خواص آنتی اکسیدانی قوی و ضد سرطانی

اسفناج خواص آنتی‌اکسیدانی ضد سرطان و ضد  التهاب دارد. تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این سبزی چگونه به  مقابله با سرطان کمک می‌کند. اسفناج در حفاظت از  DNA  هم مفید و موثر است.

فولات بالای موجود در این سبزی از طرح  ژنتیکی ما در برابر تغییر در طول تقسیم سلول محافظت می‌کند، خطری که  می‌تواند منجر به سرطان و ظهور زودرس پیری به شیوه‌های دیگر شود.

پیشگیری از آکنه

خاصیت قلیایی اسفناج از جمله مقدار غنی کلروفیل آن در مبارزه با باکتری‌ها موثر است که باعث آکنه می‌شوند.

اسفناج همچنین غنی از ویتامین A است که به  پوست برای جلوگیری از سلول‌های مرده که باعث مسدود کردن منافذ می‌شود و  کاهش میزان چربی کمک می‌کند.

اسفناج

درمان یبوست

اسفناج فیبر بالایی دارد، برای کمک به هضم  غذا در معده و روده مفید است؛ بنابراین، اگر شما هم از یبوست رنج می‌برید،  این سبزی می‌تواند راه حل‌تان باشد.

اسفناج خام، بهترین مواد آلی را برای تمیز  کردن، بازسازی و احیای بخش روده دارد. آب اسفناج خام – 100 میلی‌لیتر و  مخلوط کردنش با مقدار مشابه آب و مصرف دو بار در روز، شایع‌ترین موارد  یبوست را ظرف چند روز درمان خواهد کرد.

رشد مو

یکی از فواید شگفت‌انگیز اسفناج این است که به رشد مو کمک می‌کند.

پروتئین بالا، ویتامین A و مقدار ویتامین C  موجود در اسفناج به بدن اجازه می‌دهد تا به درستی چربی پوست سر را تنظیم و  به جلوگیری از ریزش مو کمک کند. این یک معامله بزرگ برای افرادی است که  سابقه ریزش مو در خانواده‌شان دارند.

تنظیم خواب

این سوپر‌سبزی ویتامین‌های زیادی دارد؛  درواقع، اسفناج دارای ویتامین B6 و منیزیم است. ویتامین B6 کمک می‌کند تا  سروتونین تولید شود؛ هورمونی که ما را آرام می‌کند و به تنظیم خواب و  چرخه‌های بیداری بدن کمک می‌کند.

اسفناج و لاغری

لاغری و کاهش وزن

تقریباً هر فنجان از اسفناج 7 کالری دارد؛ پس اسفناج یک روش عالی برای کاهش وزن و لاغری است.

سلامت استخوان‌ها

این سوپر‌سبزی غنی از ویتامین K است،  استخوان‌ها را از خطرات عمومی مثل پوکی استخوان محافظت می‌کند و باعث  می‌شود تا استخوان‌ها مواد معدنی را جذب کنند؛ به این فرایند کانی‌سازی  استخوان گفته می‌شود.

سلامت چشم

این ماده، غنی از کاروتنوئیدهای فراوان است که برای چشم عالی است. اسفناج در برابر آب مروارید و انحطاط ماکولا از چشم محافظت می‌کند.

جلوگیری از کم‌خونی

اسفناج غنی از آهن است و مصرف آن برای  جلوگیری از کمبود آهن مفید است. کم‌خونی عموماً توسط گیاه‌خواران یا افرادی  که رژیم غذایی کمتری می‌خورند، تجربه می‌شود. این سبزی یک پشتیبان اصلی در  هر رژیم غذایی است که شامل کاهش گوشت می‌شود.

فشار خون بالا

اگر از فشار خون رنج می‌برید، در خوردن  اسفناج دچار تردید نشوید. فشار خون بالا با افزایش مصرف این سبزی پایین  می‌آید. درواقع، به دلیل مقدار زیاد پتاسیم، اسید فولیک و منیزیم اسفناج  می‌تواند معجزه‌ای برای کنترل فشار خون باشد.

رشد عصب جنین

اسفناج برای مادران باردار عالی است؛ زیرا  برای سلامتی جنین بسیار مفید است. فولات و میزان اسید فولیک بالای آن به  کاهش خطرات مربوط به شکاف کامی جنین کمک می‌کند. ویتامین A که به وفور در  اسفناج یافت می‌شود، برای رشد شش جنین نیز مفید است.

اسفناج و دیابت

مدیریت دیابت

آلفا لیپوئیک موجود در اسفناج به کاهش سطح  گلوکز خون کمک می‌کند. علاوه بر این، مقدار فیبر بالا در اسفناج، بدن را  منظم نگه می‌دارد و به حفظ سطح قند خون کمک می‌کند.

جلوگیری از سرطان‌های شایع

این سوپر‌سبزی مغذی به جلوگیری از سرطان پروستات در مردان کمک می‌کند و مانع گسترش آن می‌شود.

همچنین، این ماده سرطان سینه خانم‌ها را کنترل و درمان می‌کند.

این کار باید با استفاده از کاروتنوئیدهای  قوی موجود در اسفناج انجام شود که بخشی از آن چیزی است که آن را سبز روشن  می‌سازد. تحقیقات نشان داده است که کاروتنوئیدها ریسک ابتلا به سرطان سینه  را کاهش می‌دهند.

بنابراین تا می‌توانید در انواع غذاها و سالادهای رژیمی خود از این سوپر‎سبزی مغذی و خوشمزه استفاده کنید.


همچنین بخوانید:

رنگین کمان لاغری 

آب کرفس ؛ اکسیر سبز سلامتی 

صبح به خیر سلامتی! 

با این خوراکی ها به جنگ سرماخوردگی بروید

آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی سرماخوردگی را می‌‍شناسید؟ با دلتا همراه باشید.

سرماخوردگی

  

فصل پاییز و زمستان، غیر از برگ ریزان و بارش برف معمولا سرماخوردگی را نیز به همراه دارد.

ساده‌ترین روش برای مبارزه با سرماخوردگی، خوردن و آشامیدن خوراکی‌های مناسب است. اگر بدانید چه نوع خوراکی‌هایی می‌توانند برای مبارزه با سرماخوردگی مناسب باشند، این مسئله می‌تواند راهگشای شما باشد تا بتوانید سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت و از آنفولانزا پیشگیری کنید؛ با مجله پیام دلتا همراه باشید.

خوراکی-ضد-سرماخوردگی

چه بخوریم تا سرما نخوریم؟

یکی از نکات بهداشتی مهم در مبارزه با  سرماخوردگی و میکروب، شستن دست‌ها به طور مرتب است که اگر در کنار آن به  مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های مناسب برای مبارزه با سرماخوردگی بپردازید،  به راحتی می‌توانید با این بیماری شایع مقابله کنید.

در ادامه برخی از بهترین گزینه‌هایی که متخصصان تغذیه و پزشکان برای مبارزه با سرماخوردگی معرفی کرده‌اند را با هم می‌خوانیم:

سرماخوردگی-و-ویتامین C

خوراکی‌های سرشار از ویتامین C

هرگاه اسم ویتامین C برده می‌شود، اولین و  محبوب‌ترین چیزی که به ذهن همه می‌رسد، مرکبات است. گذشته از مرکبات شما  می‌توانید از سبزیجات با برگ‌های سبز تیره، فلفل قرمز، توت‌فرنگی، جوانه  کلم بروکسل نیز استفاده کنید که سرشار از ویتامین C هستند.

پزشکان متخصص می‌گویند که برخی از  خوراکی‌ها از ویتامین C غنی هستند و افراد با وجود آنها دیگر نیازی به مصرف  مکمل‌ها ندارند؛ مگر اینکه پزشک‌شان به آنها توصیه کرده باشد؛ بنابراین،  به راحتی از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید تا بدن‌تان دوز مناسبی از  ویتامین C را دریافت کند و برای مبارزه با سرماخوردگی ایمن شود.

خوراکی‌های دارای روی

دریافت کافی روی برای عملکرد مناسب بدن حیاتی است.

در واقع، مطالعات نشان داده است که میزان  پایین روی در بدن موجب کاهش گلبول‌های سفید در خون می‌شود و به ایجاد عفونت  در بدن کمک می‌کند. در هر فصلی از سال که باشید، ایمنی ضعیف بدن یک خطر  جدی محسوب می‌شود اما در فصل سرما می‌تواند بسیار خطرناک‌تر باشد.

متخصصان تغذیه می‌گویند که روی می‌تواند  به جلوگیری از سرماخوردگی و همچنین کاهش نشانه‌های آن کمک کند؛ بنابراین  خوردن خوراکی‌هایی که سرشار از روی هستند، می‌تواند بدنی سالم‌تر را به  همراه داشته باشد.

از جمله غذاهای سرشار از روی می‌توان به  لوبیای پخته، صدف، خرچنگ، مرغ، گوشت بدون چربی، ماست و نخود اشاره کرد.  همچنین تخم کدو تنبل یک منبع عالی از روی به حساب می‌آید که می‌توانید هم  از مدل خام و هم بو‌داده و برشته‌اش استفاده کنید. همچنین، می‌توانید آن را  به همراه سالاد میل کنید یا از خوردن آن به عنوان یک میان‌وعده لذت ببرید.

پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها این روزها به شدت مورد توجه  هستند و در مبارزه با سرماخوردگی و عفونت بسیار مفید واقع می‌شوند.  پروبیوتیک‌ها مستقیماً با عملکرد روده سر و کار دارند. از آنجا که بسیاری  از سیستم ایمنی بدن در روده قرار دارد، مصرف روزانه پروبیوتیک‌ها توصیه  می‌شود.

خوراکی‌های غنی از پروبیوتیک شامل ماست،  برخی از انواع پنیر، کفیر، کیمچی و کلم آب‌پز‌شده هستند. این‌ها دوز قابل  توجهی از باکتری‌های مفید را به طور مستقیم به دستگاه گوارش هدایت می‌کنند  تا سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با سرماخوردگی تحریک شود.

سرماخوردگی

خوراکی‌های سرشار از اسیدهای چرب اُمگا 3

متخصصان تغذیه می‌گویند که اسیدهای چرب در  روغن کتان و ماهی‌های چرب به عنوان تقویت‌کننده‌های ایمنی عمل می‌کنند.  ماهی تن، ماهی سالمون، ساردین و همچنین دانه‌های کتان و روغن کتان سرشار از  اسید چرب امگا 3 هستند و توصیه می‌شود همراه با امگا 3 از ویتامین E که  مکمل آن است، استفاده کنید تا مقاومت سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد.

خوراکی‌های سرشار از ویتامین D

از مزایای ویتامین D سلامت استخوان و سیستم ایمنی بدن است.

شما می‌توانید ویتامین D را از طریق  خوراکی‌ها و مکمل‌ها دریافت کنید. علاوه بر مکمل‌ها، ماهی‌های چرب، غذاهای  غنی‌شده مثل شیر، آب پرتقال و غلات هم توصیه می‌شوند.

همچنین قارچ یک منبع عالی برای تأمین  ویتامین D است. قارچ باعث افزایش بهره‌وری بدن از گلبول‌های سفید خون  می‌شود که به نوبه خود به شما کمک می‌کند در برابر میکروب‌ها مقاوم شوید.

گیاهان و ادویه‌ها

گیاهان و ادویه‌ها مناسب می‌توانند عملکرد سیستم ایمنی بدن شما را بهبود بخشند.

پزشکان متخصص می‌گویند در این زمینه سیر  بسیار کارامد است. هم با عفونت مبارزه می‌کند و هم التهاب را کاهش می‌دهد.  از دیگر گیاهان و ادویه‌ها مفید زنجبیل، زردچوبه و فلفل قرمز هستند. زنجبیل  دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی، آنتی‌اکسیدان و تسکین‌دهنده درد است و  توانایی درمان بیماری‌های تنفسی مانند سرفه، سرماخوردگی قفسه سینه و آسم  را دارد.

زردچوبه برای پیشگیری از بیماری مناسب است  و اغلب برای مبارزه با سرماخوردگی، آنفولانزا، سردرد، گلو‌درد و سرفه  استفاده می‌شود. فلفل قرمز نیز به گرم کردن بدن و کاهش التهاب کمک می‌کند؛  بنابراین آزادانه از ادویه‌های کابینت آشپزخانه‌تان به عنوان داروهایی مفید  برای بهبود سرماخوردگی استفاده نمایید.

سوپ-و-سرماخوردگی

سوپ و آبگوشت

از قدیم هرگاه کسی در خانه دچار سرماخوردگی می‌شد، فوراً برایش سوپ مرغ تهیه می‌کردند.

در حقیقت، تحقیقات نشان داده است که سوپ  (به ویژه سوپ مرغ) به لطف تأثیر ضد التهابی‌اش به تقویت سیستم ایمنی بدن  کمک می‌کند. خود پروتئین مرغ این خاصیت تقویت سیستم ایمنی را دارد و شما با  افزودن سبزیجاتی مثل هویج، کرفس یا اسفناج به اثر‌بخشی سوپ کمک زیادی  می‌کنید.

شما می‌توانید به جای مرغ از استخوان مرغ  در سوپ نیز استفاده کنید و از آب مفید آن به روش‌های مختلف مثل نوشیدن در  فنجان یا استفاده در سالاد و سس بهره ببرید.

چای-و-عسل

چای و عسل

ترکیب چای و عسل به ویژه چای سبز برای  سرماخوردگی بسیار مفید هستند؛ زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به طور  طبیعی در برابر عفونت یا آسیب سلولی از بدن محافظت می‌کند. افزودن عسل به  چای هم می‌تواند به درمان خارش گلو و حمایت از سیستم ایمنی بدن کمک کند.  عسل دارای خواص ایمن‌سازی است و یک قاشق از آن به همراه چای سبز می‌تواند  برای مبارزه با سرماخوردگی عالی باشد.


همچنین بخوانید:

چای گیاهی با پشم گربه! 

7 شیر گیاهی پر خاصیت را بشناسید! 

ضد آفتاب خوراکی ؛ مگه داریم؟! 

12 میوه ی چربی سوز پاییزی

این بار پاییز به شما هدیه می‌دهد؛ میوه بخورید و لاغر شوید! با دلتا و این شاه‌میوه‌های پاییزی همراه باشید.

رژیم-لاغری-با-میوه-ها

  

لاغری در پاییز با این شاه‌میوه‌ها!

تغذیه در کاهش وزن اهمیت زیادی دارد؛ این میوه‌های پاییزی و زمستانی به شما قول لاغری می‌دهند!

به گزارش مجله پیام دلتا، اگرچه باید برای رژیم لاغری، مقدار کالری‌های روزانه خود را بشمارید اما یک رژیم غذایی مناسب مثلا سالاد میوه، بدن شما را از غذاهای مغذی که موجب چربی‌سوزی و ساخت ماهیچه می‌شود، محروم نمی‌کند.

بنابراین، یادتان باشد مصرف برخی میوه‌های پاییزی موادی دارند که موجب لاغری و چربی‌سوزی می‌شوند که ما در ادامه تعدادی از آنها را برای شما معرفی می‌کنیم.

رژیم-لاغری-میوه

میوه‌های پاییزی چربی‌سوز

بعضی از میوه‌ها قند دارند و باعث چاقی  موضعی می‌شوند و بعضی دیگر برعکس لاغر می‌کنند اما آیا تا کنون درباره  میوه‌های پاییزی که چربی را بسوزانند، چیزی شنیده‌اید اصلا  این میوه‌ها را  می‌شناسید؟

هنگامی که شما شروع به کاهش وزن می‌کنید،  تمام چیزهایی که می‌خورید در این مسئله اثر دارند؛ ما در ادامه میوه‌هایی  را معرفی می‌کنیم که در لاغری بدن و به خصوص از بین بردن چربی شکم و پهلو  موثر هستند. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که مصرف گروهی از میوه‌ها می‌تواند  سوخت و ساز بدن را بالا ببرد و در نتیجه شما را لاغرتر کند.

رژیم-لاغری-میوه

خداحافظی با چربی شکم و پهلو

چربی شکم که در نواحی دور کمر جمع می‌شود،  به نگرانی و دغدغه‌ی بسیاری تبدیل شده است. نه تنها چربی شکم جذابیت را از  بدن می‌گیرد، بلکه خطر بالا رفتن فشار خون، دیابت و بیماری‌ کبد چرب را  افزایش می‌دهد. بسیاری از افراد برای سوزاندن چربی‌های شکم به رژیم‌های  غذایی لاغری روی می‌آورند اما این کار به تنهایی کافی نیست.

بهترین راه لاغری و چربی‌سوزی شکم انتخاب  هوشمندانه‌ی مواد غذایی و ورزش منظم است. میوه‌های پاییزی در کنار انجام  تمرینات ورزشی مناسب می‌توانند در این زمینه به شما کمک زیادی کنند.

سیب

سیب یکی دیگر از میوه‌های چربی‌سوز است.

سیب دارای فیبر خوراکی، فلاونوئید،  فیتواسترول و بتاکاروتن است که باعث ایجاد احساس سیری می‌شود و از پرخوری  جلوگیری می‌کند. بر اساس یک تحقیق در برزیل، زنانی که روزانه ۳ سیب یا  بیشتر می‌خورند، لاغری و کاهش وزن بیشتری نسبت به زنانی دارند که اصلا سیب  نمی‌خورند.

ترکیبات طبیعی موجود در سیب که به نام  پکتین اسید شناخته می‌شوند، به لاغری کمک می‌کنند. میوه‌هایی که سرشار از  پکتین هستند، معمولا باید بیشتر جویده شوند و وقتی پکتین در معده حل  می‌شود، ماده‌ی ژل‌مانندی می‌سازد که چربی و کلسترول خوراکی را تسخیر  می‌کند.

آووکادو

آووکادو علاوه بر داشتن اسیدهای غیراشباع  چندپیوندی، منبع غنی از فیبر (۱۱ تا ۱۷ گرم در هر آووکادو) است که آن را به  یک غذای فوق‌العاده برای جلوگیری از گرسنگی و انباشت چربی تبدیل کرده است؛  پس حتما روزانه نصف فنجان آووکادو بخورید.

کیوی

کیوی سرشار از ویتامین C، ویتامین E،  ویتامین K، فولات، پتاسیم و فیبر است. این میوه یک درمانگر فوق‌العاده قوی  در کاهش وزن، فشار خون و کلسترول است. کیوی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را  بهبود ببخشد و کیفیت خواب و سروتونین را متعادل نگه دارد.

پاپایا

این میوه برای مبارزه و از بین بردن انگل  بسیار مفید است. اگر مشکلات کلیوی و هضم غذا نیز دارید، از این میوه  استفاده کنید. پاپایا می‌تواند نفخ و یبوست را به خوبی درمان کند و از  بهترین میوه‌های لاغر‌کننده شکم است.

رژیم-لاغری-میوه

گریپ‌فروت

طی مطالعات انجام‌شده گریپ‌فروت در کاهش  فشار خون بسیار مفید است البته سطح کلسترول را نیز متعادل نگه می‌دارد. این  میوه یک رژیم غذایی بزرگ در کاهش وزن و یکی از بهترین میوه‌های لاغر‌کننده  شکم محسوب می‌شود.

پرتقال

پرتقال سرشار از فلاونوئیدها و دیگر  ترکیبات مرتبط با خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی است. پرتقال جهت کاهش  فشار خون و بهبود بیماری قلب و عروق مفید است. با مصرف این میوه در انواع  سالاد و دسرهای رژیمی می‌توانید به راحتی وزن کم کنید.

لیمو

لیمو یکی از منابع بزرگ و مفید ویتامین C و تیامین است.

آهن و منیزیم در لیمو به وفور یافت  می‌شود. فیبر و ویتامین B6، کلسیم و پتاسیم که در لاغر شدن بسیار مهم  هستند، در لیمو بسیار زیاد وجود دارد و از بهترین میوه‌های لاغر‌کننده بدن و  شکم است. این ماده‌ی غذایی نیز به عنوان یک رژیم مناسب در کاهش وزن به شما  کمک می‌کند.

انار

انار هم از میوه‌هایی است که سرشار از  آنتی‌اکسیدان است و به لاغری و سوزاندن چربی‌ها کمک می‌کند. همچنین انار از  میوه‌هایی است که اشتهای شما را کاهش می‌دهد؛ به همین دلیل یک لیوان آب  انار قبل از ناهارتان میل کنید یا به سالادتان این میوه را اضافه کنید.

موز-و-لاغری

موز

موز سرشار از فیبرهای سالمی است که اشتهای شما را کم و موجب چربی‌سوزی می‌شود.

فیبرهای غیر قابل هضم موجود در موز از جذب  کربوهیدرات‌های بدن جلوگیری می‌کند. این عامل باعث می‌شود، بدن از ذخیره  چربی‌ها به جای کربوهیدرات‌ها برای تولید انرژی استفاده کند.

پتاسیم موجود در موز به ساخت ماهیچه کمک  می‌کند و موجب لاغری می‌شود. شما می‌توانید این میوه را به راحتی در ماست،  میلک‌شیک و شیر بریزید و از طعم و خاصیت آن لذت ببرید.

خرمالو

خرمالو هم یک میوه بسیار مفید برای افرادی  است که تمایل به لاغری و کاهش وزن دارند؛ این میوه کالری کمی دارد و مصرف  آن حس سیری در فرد ایجاد می‌کند.

خرمالو سرشاز از ویتامین A وC، ضد  سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت ریه است؛ همچنین این میوه به دلیل داشتن  مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان، ضد سرطان است و موجب تقویت بینایی می‌شود.

خیار-و-لاغری

خیار

خیار یک میوه‌ی طراوت‌بخش و کم‌کالری و  همچنین یک چربی‌سوز شکم است. ۱۰۰ گرم خیار حاوی حدودا ۹۶ درصد آب و ۴۵  کالری انرژی است. خیار همچنین سرشار از مواد معدنی، فیبر خوراکی و ویتامین  است. خوردن یک بشقاب سالاد خیار روشی موثر و سالم برای لاغری و دفع سموم  آزاد‌شده از سیستم گوارش است.

گوجه‌فرنگی

یک گوجه‌فرنگی بزرگ فقط ۳۳ کالری انرژی  دارد. گوجه‌فرنگی دارای ترکیب شناخته‌شده‌ی فراوانی است که به کاهش چربی  خون کمک و در نتیجه چربی شکم را کنترل می‌کند. این ترکیب همچنین با  بیماری‌های مزمن مرتبط با چاقی مبارزه می‌کند.

بازدید: ۲۳۱

همچنین بخوانید:

12 دانه‎ ی شگفت انگیز لاغری 

8 خاصیت جادویی آب خیار 

آب کرفس ؛ اکسیر سبز سلامتی 

پیاز و به ویژه آب آن ؛ عصاره جادویی پرخاصیت

آب پیاز یک نوشیدنی بدبو ولی پرخاصیت! اگر شما هم اولین بار است که این جمله را می‌شنوید، این مطلب را حتما بخوانید.

آب-پیاز

  

یک نوشیدنی عجیب و پرخاصیت!

آب پیاز خواص و فواید بی‌نظیری برای سلامت بدن دارد؛ مثلا از خواص آن می‌توان به درمان ریزش مو، مبارزه با عفونت‌ها، درمان سرطان و دیابت اشاره کرد. با مجله پیام دلتا همراه باشید.

آب-پیاز

خواص بی‌نظیر آب پیاز

معمولا پیاز در بسیاری از غذاهای که  می‌خورید، استفاده می‌شود. تقریبا آنها به هر چیزی که می‌خورید، عطر و طعم  اضافه می‌کنند و مهم‌تر از همه، آب آن مزایای فوق‌العاده‌ای دارد که در  ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

درمان سرطان

ترکیبات مختلف ضد سرطانی مانند: کورستین،  آنتوسیانین و سدیم ارگانیسم در آب پیاز وجود دارد. مطالعات نشان می‌دهد که  این ترکیبات به جلوگیری از ایجاد چند نوع سرطان کمک می‌کند.

مطالعات دیگری نشان داد که عصاره‌ی این  ماده، خطر ابتلا به سرطان مغز و ریه را نیز کاهش می‌دهد. پیاز همچنین حاوی  فیبر است که به کاهش خطر سرطان روده بزرگ کمک می‌کند. این ترکیب در پیاز  قرمز بیشتر است. پیاز سلول‌های تومور را نیز از بین می‌برد که به درمان و  پیشگیری سرطان کمک می‌کند.

آب-پیاز

درمان دیابت

عصاره‌ی پیاز می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد و این یک خبر خوب برای افراد دیابتی است. سبزیجات دارای کالری کم هستند و همچنین میزان متابولیسم را افزایش می‌دهند که اینها می‌تواند به  کنترل علائم دیابت کمک کند. همچنین، مصرف این ماده می‌تواند در کاهش سطح  گلوکز پلاسما نیز تاثیر‌گذار باشد.

کاهش التهاب و مبارزه با عفونت‌ها

فلانوئیدهای موجود در پیاز باعث کاهش  التهاب چه در داخل و چه در خارج بدن می‌شوند. مصرف آب پیاز همچنین می‌تواند  از اختلالات استخوانی مرتبط با التهاب نیز جلوگیری کند.

کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن

پیاز حاوی سلنیوم است؛ به همین دلیل می‌تواند بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن را افزایش دهد.

درواقع، سلنیوم یک پاسخ ایمنی را ایجاد  می‌کند و پاسخ‌های ایمنی بیش از حد را کاهش می‌دهد. این سلول‌ها همچنین  پروتئین و کلسیم زیادی نیز تولید می‌کنند. عصاره‌ی این گیاه در درمان آسم و  سایر بیماری‌های تنفسی نیز تاثیر‌گذار است و اندام‌های دفع‌کننده مانند  ریه را نیز تقویت می کند.

تقویت‌کننده بینایی

خواص ضد میکروبی آب پیاز می‌تواند به درمان  عفونت‎های چشم مانند ملتحمه و بلفاریت کمک کند. آزمایشات انجام‌شده بر روی  خرگوش‌ها نشان می‌دهد که این ماده‌ی مغذی می‌تواند اثر مهار‌کننده‌ای بر  رشد فلئور داشته باشد. آب پیاز می‌تواند از ایجاد آب‌مروارید نیز جلوگیری  کند.

بهبود خواب و خلق و خو

تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است اما  بعضی از مطالعات نشان می‌دهد که فولات موجود در آب پیاز می‌تواند خلق و خوی  افراد را بهبود بخشد و با افسردگی مبارزه کند.

تقویت بارداری و قدرت اسپرم

 مطالعات نشان می‌دهد که آب پیاز می‌تواند  سطح تستوسترون را افزایش دهد. این عملکرد را می‌توان به فعالیت  آنتی‌اکسیدانی این ماده که باعث افزایش سلامتی اسپرم می‌شود، اختصاص داد.

مو-و-آب-پیاز

سلامت مو

 همانطور که گفته شد، گوگرد در آب پیاز، تولید کلاژن را افزایش می‌دهد که باعث افزایش رشد مو نیز می‌شود.

 بر اساس یک مطالعه انجام‌شده در عراق،  عصاره‎ی مغذی این ماده می‌تواند رشد موها را افزایش دهد و شرایطی مانند  ریزش ناگهانی مو را نیز درمان کند. افرادی که موهای خود را با این ماده‌ی  مغذی شستشو می‌دهند، رشد موی بیشتری دارند.

درمان قارچ‌های ناخن

مطالعات نشان می‌دهد که خواص ضد قارچی این  عصاره می‌تواند با کاندیدا آلبیکنسکه (یک مخمر بیماری‌زا) که باعث  عفونت‌های قارچی در انسان می‌شود، مبارزه کند.

استفاده از این ماده، برای ناخن‌ها بسیار  ساده و موثر است. با استفاده از یک تکه پنبه آب پیاز را به ناخن آسیب‌دیده  بزنید. اجازه دهید یک ساعت بماند و سپس با آب ولرم بشویید. بعد با یک  دستمال خشک کنید و این درمان را یک بار در هفته تکرار کنید.

مبارزه با آکنه‌ی پوستی

خواص ضد میکروبی و ضد قارچی این ماده‌ی مغذی در اینجا نقش مهمی دارد.

آب پیاز را به مدت 10 الی 15 دقیقه روی  پوست صورت خود بگذارید و سپس صورت‌تان را با آب گرم بشویید اما مراقب باشید  که با چشم‌های تان تماس نداشته باشد. این ماده پوست شما را پاکسازی  می‌کند.

در حقیقت، فلانوئیدها و سایر ترکیبات  آنتی‌اکسیدانی در این عصاره ممکن است از بروز نشانه‌های پیری زودرس هم  جلوگیری کند. خواص ضد پیری پیاز به دلیل وجود گوگرد در آن است که می‌تواند  تولید کلاژن را افزایش دهد و با علائم چین و چروک و پیری زودرس پوست مبارزه  کند.

آب-پیاز

عوارض جانبی پیاز

  • آب پیاز ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در  طول بارداری و تغذیه با شیر مادر داشته باشد. از آنجایی که تحقیقات کافی در  این زمینه وجود ندارد، پیشنهاد می‌کنیم که زنان باردار و شیرده آب پیاز  ننوشند و قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنند.


همچنین بخوانید:

12 خاصیت شگفت‎ انگیز آب برنج 

ویتامین های زیبایی ؛ همه خوبان جمع اند! 

11 نوشیدنی گیاهی جایگزین قهوه 

پرواز با هواپیما این دردسر ها را دارد!

هواپیما و این همه دردسر!؟ کمربندهای خود را محکم ببندید و با دلتا همراه باشید؛ سفر به خیر!

سفر-با-هواپیما

  

هواپیما را می‌گوییم؛ هر چند برای برخی از مردم پرواز با هواپیما کاری عادی است ولی برخی دیگر که کمتر با هواپیما مسافرت می‌کنند، ممکن است  پرواز برای‌شان با حالت‌های هیجانی و فشارهای روحی همراه باشد.

حال سوال اینجا است که چه کسانی نباید با هواپیما سفر کنند؟

به شما توصیه می‌کنیم که اگر بیماری خاصی ندارید، کمربند خود را محکم ببندید و با مجله پیام دلتا یک پرواز طلایی و بی‌خطر را تجربه کنید.

سفر-با-هواپیما

پرواز با بال سلامتی

 امروزه، با گسترش خطوط هوایی و امکان  پیمودن مسافت‌های زیاد در زمانی کوتاه، مسافرت با هواپیما امری عادی شده  است. البته گاهی از هواپیما برای رساندن بیمار به مراکز درمانی استفاده  می‌شود. گاهی نیز هدف از مسافرت هوایی، انجام کارهای بازرگانی و اداری است؛  این در حالی است که اگر مسافر سلامت کامل نداشته و بیمار باشد؛ امکان دارد  که طی مسافرت هوایی دچار مشکلات جدی شود.

چه کسانی نباید با هواپیما سفر کنند؟

اگر این بیماری‌های خطرناک را دارید، قبل از پرواز با پزشک خود مشورت کنید.

بیماری‌های دستگاه تنفس

این بیماری‌ها عبارتند از:

برونشیت مزمن، (برونشیت یک بیماری تنفسی  است که با التهاب و تورم نای و نایژه‌ها همراه است.) هرگاه بیماری به موقع و  کاملاً درمان نشود و بیمار سه ماه متوالی در دو سال پیاپی سرفه خلط‌دار  داشته باشد، به آن برونشیت مزمن گفته می‌شود.

آمفیزم (آمفیزم یک بیماری تنفسی است که در  آن دیواره‌ی بین چند حبابچه‌ی ششی از بین می‌رود و در نتیجه ظرفیت تنفسی و  اکسیژن‌گیری ریه‌ها از خون کاهش می‌یابد.)

برونشکتازی (برونشکتازی به معنی‌گشاد شدن غیر طبیعی نایژه‌ها است.)

قلب ریوی، (قلب ریوی به معنی بیماری قلب  (بیشتر طرف راست قلب در اثر بیماری‌های تنفسی است.) بیشتر بیماران دچار این  بیماری‌ها می‌توانند با هواپیما مسافرت کنند، به شرطی که هنگام پرواز منبع  اکسیژن داشته باشند یا قبل از پرواز با پزشک خود مشورت کنند.

سفر-با-هواپیما

بیماری‌های قلبی

بیشترین میزان فشار روحی در فرودگاه به  مسافر وارد می‌شود و اکثر بیماران قلبی در فرودگاه و نه هنگام پرواز دچار  مشکل می‌شوند؛ بنابراین، فشار روحی و خستگی مفرط ناشی از مراحل مقدماتی  پرواز به اندازه کاهش فشار اکسیژن مهم است.

آن هایی که دچار افزایش فشار خون هستند،  می‌توانند با هواپیما پرواز کنند، به شرطی که داروهای لازم را در کیف دستی  خود  همراه داشته باشند.

اختلالات خونی

کم‌خونی شدید، یعنی کاهش غلظت هموگلوبین  به کمتر از ۵/۷ گرم درصد، مانعی برای مسافرت هوایی است. غلظت هموگلوبین به  طور طبیعی در مردان ۱۴ تا ۱۶ و در زنان ۱۳ تا ۱۵ گرم درصد است. پروازهای  کوتاه‌ مدت ممکن است مشکل کمتری ایجاد کنند. در صورت لزوم در پروازهای  طولانی می‌توان قبل از پرواز به بیمار خون تزریق کرد.

بیمارانی که نوعی اختلال خونی دارند که  احتمال تجزیه گلبول قرمز آن ها هنگام پرواز وجود دارد، باید از پزشک معالج  خود برای پرواز اجازه بگیرند.

میگرن-در-هواپیما

بیماری‌ های اعصاب

پس از سکته‌ی مغزی حداقل تا ۳ هفته نباید  با هواپیما مسافرت کرد. در طول این مدت بیمار به طور قابل توجهی بهبود  می‌یابد. وجود ناتوانی ‌های جسمی مانعی برای انجام پرواز نیست ولی به هر  حال در صورت تردید باید با پزشک درباره پرواز با هواپیما مشورت کرد.

مبتلایان به صرع ممکن است هنگام پرواز با  هواپیما دچار حمله و تشنج شوند که علت آن کاهش اکسیژن، خستگی و فشار روحی  ناشی از پرواز است. این افراد باید ۲۴ ساعت پیش از پرواز، درباره میزان  داروی خود با پزشک مشورت و در صورت لزوم آن را کم و زیاد کنند.

مشکلات فشار خون

به طور معمول، در افراد سالم با افزایش  ارتفاع، مشکلی پیش نخواهد آمد و هنگام صعود، هوای اضافی از بدن خارج خواهد  شد؛ مثلاً هوای گوش با شنیدن صدا خارج می‌شود.

مشکل هنگامی پیش می‌آید که مسافر دچار  سرماخوردگی شدید، سینوزیت یا التهاب و تورم گوش میانی باشد؛ زیرا به علت  پرخونی گوش میانی و سینوس‌ها، جریان هوا به داخل یا خارج این اعضا  امکان‌پذیر نیست و سبب درد شدید و صدمه به گوش و سینوس‌ها می‌شود.

بنابراین افراد دچار سرماخوردگی شدید  سینوزیت یا التهاب و تورم گوش میانی نباید با هواپیما پرواز کنند، در صورت  ضروری بودن پرواز باید از داروهای ضد احتقان بینی استفاده کرد.

به علت اتساع گاز در روده‌ها هنگام پرواز،  حداقل باید ۱۰ روز از جراحی شکم، حتی جراحی‌های جزئی، گذشته باشد. اگر پس  از عمل جراحی عوارضی پیش آمد، این زمان افزایش می‌یابد.

در صورت وجود خون‌ریزی از دستگاه گوارش،  بیمار باید حداقل به مدت ۳ هفته پرواز نکند. همین فاصله زمانی برای پرواز  پس از جراحی روی قفسه سینه نیز توصیه می‌شود. همچنین پس از شکستگی جمجمه و  ضایعات عمیق چشم، حداقل تا یک هفته نباید با هواپیما مسافرت کرد.

غذای-ممنوعه-در-هواپیما

غذاهای ممنوعه در پرواز

قبل از پرواز از خوردن این غذاها خودداری کنید.

غذاهای فست‌فودی

تصور کنید پیش از وارد شدن به هواپیما یک  وعده غذای فست‌فودی چرب میل کرده‌اید. بدن انسان برای هضم غذاهای پرنمک و  چرب با مشکل مواجه می‌شود. حال تصور کنید که دستگاه گوارش در فاصله‌ی یازده  هزار متری سطح زمین چه موقعیت سخت‌تری را متحمل خواهد شد؛ پس بهتر است پیش  از پرواز از این غذاها استفاده نکنید.

غذاهای نفاخ

به دلایل واضح، بهتر است از خوردن  غذا‌هایی که روده را تشویق به فعالیت می‌کنند، خودداری شود. فشار بالای  فضای داخل کابین هواپیما به صورت طبیعی باعث نفخ دستگاه گوارش می‌شود. پیش  از پرواز، غذاهای سرخ‌شده و پر‌‌ روغن مصرف نکنید. حتی بعضی از غذاهای سالم  مثل پیاز، گل کلم، کلم و لوبیا پخته گاز زیادی تولید می‌کنند.

نوشیدنی‌های گازدار

این نوشیدنی‌ها باعث نفخ و گرفتگی عضلات  می‌شوند و این دو مورد دشمن ورزشکاران هستند. دوباره تاکید می‌کنیم که بهتر  است از خوردن موادی که دستگاه گوارشی را درگیر می‌کنند، خودداری کنید.

بارداری-و-سفر-با-هواپیما

زنان باردار و سفر با هواپیما

درباره مسافرت هوایی در زمان بارداری  بسیار سؤال می‌شود. گرچه به نظر نمی‌رسد که مسافرت هوایی برای زن باردار  سالم و جنین طبیعی ضرر داشته باشد ولی هواپیما در این دوره خاص زندگی وسیله  مناسبی نیست.

نوزادان تا ۴۸ ساعت پس از تولد، نباید با  هواپیما پرواز کنند؛ زیرا در ارتفاع زیاد بعضی از حبابچه‌های شش نوزاد که  در فشار معمولی به تدریج باز می‌شوند، متسع نمی‌شوند و تعادل بین تهویه و  گردش خون حبابچه مختل و اکسیژن خون کاهش می‌یابد.


همچنین بخوانید:

علائم بارداری ؛ چیزهایی که نمی‌دانید! 

12 خاصیت شگفت‎ انگیز آب برنج 

شیر طلا ؛ خوراکی عجیب بیابانی!(+ویدئو)