مجله سلامتی دلتا

مجله دلتا

مجله سلامتی دلتا

مجله دلتا

آرامبخش هایی از دل طبیعت

طبیعت سال‌های بسیار است که سخاوتمندانه موجبات سلامتی ما را در قالب گیاهان به ما ارزانی می‌دارد.
گیاهان آرامبخش

آرامش اعصاب و روان در جوامع امروزی با سبک زندگی پر از استرس، یک نیاز مبرم است. همه ما بدنبال آرامش بیشتر و کاهش اضطراب و راه‌های کنترل خشم هستیم. با آرامش یافتن اعصاب نه‌تنها سلامت خودمان را حفظ کرده‌ایم، بلکه اطرافیان نیز در کنار ما آرامش خواهند داشت. در ادامه این مطلب از مجله دلتا با گیاهان آرامبخش آشنا خواهید شد.

گل گاو زبان

گل گاو زبان سردسته گیاهان آرامبخش است. این دمنوش خواص دیگری نظیر تسکین گلودرد، رقیق‌کنندگی خون، تقویت قلب و باز شدن رنگ چهره نیز دارد. این آرامبخش گیاهی در دستگاه گوارش ضدبلغم بوده و نفخ را از بین می‌برد.

زعفران

گیاه زعفران به شادی بخشی و خنده‌آوری معروف است. زعفران خشم را تسکین داده و خاصیت آرام‌بخشی و خواب‌آوری دارد. تقویت قلب، تقویت‌ حافظه، تقویت کلیه و درمان سرفه از دیگر خواص زعفران است. توجه کنید که مصرف زعفران برای باردار بسیار خطرناک است.

 آرامش اعصاب

 

گل محمدی

گل محمدی برای کاهش استرس و آرامش ذهن بسیار مفید است. در روند خشک شدن این گل، مقدار زیادی از ویتامین C موجود در آن از بین می‌رود. بنابراین توصیه می‌شود از گل محمدی تازه برای تهیه دمنوش استفاده کنید.

گل میخک

گل میخک یکی دیگر از گیاهان آرامبخش است که حتی بو کردن آن نیز تسکین دهنده خواهد بود. آنچه باعث شهرت میخک شده اثر معجزه آسای آن بر دندان‌درد است. میخک برای درد دندان و سردرد یک مسکن فوری بشمار می‌رود.

سنبل‌الطیب

سنبل‌الطیب اعصاب را آرام کرده و ضد تپش قلب و سرگیجه است. مصرف این گیاه با گل گاو زبان باعث آرام کردن درد و ایجاد نشاط درونی می‌شود. سنبل‌الطیب همچنین در کاهش دلهره و رفع خستگی موثر است.

آرامبخش گیاهی

گل بابونه

گل بابونه در آرامبخشی اعصاب و کاهش فشار خون موثر است. این گل استرس را کاهش می‌دهد و برای درمان بی‌خوابی مفید است. از دیگر خواص بابونه می‌توان به کاهش تب، کمک به رفع کم‌خونی و افزایش اشتها اشاره کرد.

نعنا

ماده منتول(جوهر نعنا) موجود در نعنا یک ماده طبیعی برای آرام کردن عضلات است. دمنوش نعنا احساس خشم و گرفتگی را تبدیل به احساس آرامش می‌کند. به دلیل همین اثر آرام‌بخشی و عدم وجود کافئین، دمنوش آن برای قبل از خواب بسیار مناسب است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آنتی‌بیوتیک‌هایی از دل طبیعت را بخوانید.

رفع سریع خستگی با میوه های انرژی زا

اغلب ما در طول روز معمولاً به فکر چاره‌ای برای رفع خستگی و خواب‌آلودگی خود هستیم.
افزایش انرژی بدن

خستگی احساسی است که معمولا بعد از ظهرها به سراغ ما می‌آید. این احساس گاهی آنقدر زیاد است که کیفیت فعالیت و تمرکز ما را در فعالیت روزانه به شدت پایین می‌آورد. برخی افراد برای افزایش انرژی به سراغ یک ماده غذایی شیرین یا حاوی کافئین می‌روند. اما کمتر کسی می‌داند که برای افزایش انرژی بدن می‌توان از میوه‌ها استفاده کرد. در ادامه این مطلب از مجله دلتا شما را با میوه‌های انرژی‌زا آشنا خواهیم کرد.

موز

خوردن موز موجب افزایش سریع انرژی می‌شود. موز دارای مقادیر زیادی کربوهیدرات بوده و منبعی غنی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. قند کافی و پتاسیم موجود در موز در مدت زمان کوتاهی موجب افزایش انرژی بدن می‌شود.

سیب

تاثیر سیب در از بین بردن خواب آلودگی صبحگاهی بیشتر از قهوه است. سیب خام ترکیبی از کربوهیدرات، فیبر و قند است. این میوه به آرامی هضم می‌شود و انرژی موجود در آن به تدریج وارد بدن می‌شود. سیب اگر پخته شود یا آب آن گرفته شود، خاصیت انرژی‌زایی را از دست می‌دهد. از طرف دیگر اگر سیب به همراه پوستش مصرف شود خاصیتش افزایش خواهد یافت.

افزایش انرژی

انگور

انگور دارای مقدار زیادی گلوکز  و آب است. هرگاه احساس کسلی و بی‌حالی کردید، کافیست به اندازه یک لیوان انگور یا آب آن را مصرف کنید. به این ترتیب قسمتی از آب مورد نیاز بدن را نیز تامین کرده‌اید. اگر مبتلا به دیابت هستید در مصرف انگور احتیاط کنید.

زردآلو

زرد آلو دارای مقدار زیادی قند طبیعی است. همین قند به افزایش انرژی بدن کمک می‌کند. همچنین با ایجاد احساس سیری میل شما را به مصرف سایر میان وعده‌های مضر و چرب کاهش می‌دهد. ویتامین B6 و ویتامین A از دیگر مواد مغذی موجود در زردآلو هستند.

آناناس

آناناس می‌تواند به سرحالی شما در مواقع خستگی و بی‌حالی کمک کند. این میوه ترکیبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی متنوع نظیر ویتامین‌های B1، B6، C، منگنز و روی است. همچنین آناناس مقدار زیادی فیبر خوراکی دارد.

رفع کمبود انرژی

خرما

تقریبا همه ما علم کافی به انرژی‌زا بودن خرما داریم یا آن را مستقیما تجربه کرده‌ایم. حدود ۳۰ درصد از بافت خرما را گلوکز تشکیل می‌دهد. خرما انرژی بدن را خیلی سریع بازیابی می‌کند و حاوی آنتی‌اکسیدان نیز هست.

مرکبات

انواع مرکبات از جمله پرتقال، نارنگی و لیمو شیرین موجب افزایش آدرنالین در بدن می‌شوند. پرتقال نسبت به سایر انواع مرکبات؛ آب، فیبر، کربوهیدرات و ویتامین‌های بیشتری دارد. به همین دلیل انرژی بدن را سریع‌تر افزایش می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چه بخوریم که خوش اخلاق شویم؟ را بخوانید.

چگونه از گودی کمر پیشگیری کنیم؟

روند طبیعی افزایش سن، وضعیت بد بدن و برخی از اختلالات رشد می‌تواند منجر به انحنای بیش از حد ستون فقرات و ایجاد گودی کمر شوند.
پیشگیری از گودی کمر

ستون فقرات در حالت طبیعی در قسمت‌هایی دارای انحنا است. وضعیت‌هایی مانند قوز کردن و ابتلا به گودی کمر، انحنای طبیعی ستون فقرات را دچار اختلال می‌کند. مشکل گودی کمر معمولا افراد را بیشتر آزار می‌دهد چراکه منجر به کمردردهای متعدد می‌شودپیشگیری از گودی کمر کار دشواری نیست. در این مطلب از مجله دلتا خواهید دید چگونه می‌توانید از بروز این مشکل پیشگیری کنید.

ایستادن صحیح

هنگام ایستادن باید سرتان رو به جلو و کمر صاف باشد. وزن خود را بطور مساوی روی هر دو پا متعادل کنید و پاها را صاف نگاه دارید. هر بار که متوجه شدید قوز کرده‌اید با ملایمت شانه‌هایتان را عقب ببرید. بعد از مدتی به صاف ایستادن عادت خواهید کرد.

نشستن صحیح

وقتی می‌نشینید کمر را صاف کنید و ترجیحا بالشتک کوچکی در انحنای کمر قرار دهید. شانه‌هایتان را عقب نگهدارید. زانوها باید هم‌سطح لگن بوده و پاها روی زمین صاف باشد. اگر با صفحه کلید کار می‌کنید، لازم است آرنج‌ها در زاویه قائمه باشند.

جلوگیری از گودی کمر

رانندگی

هنگام رانندگی اطمینان حاصل کنید که کمرتان به درستی پشتیبانی می‌شود. صندلی و آینه‌ها را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که از حرکات اضافی کمر جلوگیری شود. پدال‌ها باید کاملاً جلوی پای شما باشند.

خواب 

تشک شما باید آنقدر محکم باشد که بتواند از کمر محافظت کند. تشک‌های خیلی نرم و خیلی سخت هردو موجب کمردرد و آسیب به ستون فقرات خواهند شد. همچنین از بالش‌های خیلی بلند یا خیلی کوتاه استفاده نکنید. سر باید در راستای بدن یا فقط کمی بالاتر باشد.

کاهش وزن

چاقی فشار وارد به کمر را افزایش می‌دهد. خصوصا افرادی که در میانه بدن خود تجمع چربی دارند، بیشتر در معرض مشکلات مرتبط با چاقی مانند کمردرد و گودی کمر هستند. زیرا بدن برای تحمل سنگینی شکم ناخودآگاه کمر را به جلو هل می‌دهد.

درمان گودی کمر

بلند کردن اجسام

برای برداشتن یک شی از روی زمین کامل بنشینید و دولا نشوید. اگر جسم سنگینی را بلند می‌کنید، سعی کنید از چرخیدن کمر حین برخاستن اجتناب کنید. اگر مجبورید یک جسم سنگین را حرکت دهید، بهتر است آن را هل دهید تا اینکه آن را بکشید.

ورزش

ورزش یک راه عالی برای پیشگیری از گودی کمر است. حتی اگر هم‌اکنون به گودی کمر مبتلا هستید، می‌توانید شدت این عارضه را با ورزش اصولی کاهش دهید. تقویت عضلات کمر با ورزش به کاهش فشار وارد بر ستون فقرات کمک می‌کند. لازم است قبل از شروع هر برنامه ورزشی با پزشک یا مسئول فیزیوتراپی مشورت کنید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب تسکین فوری گرفتگی کمر در خانه را بخوانید.

این نشانه ها یعنی گرمازده شده اید

گرمازدگی جدی‌ترین شکل آسیب در گرما است و یک حالت اورژانسی محسوب می‌شود.
علائم گرمازدگی

هر سال با گرم شدن هوا، خطر افزایش دمای بدن و گرمازدگی بطور قابل توجهی بالا می‌رود. این افزایش دما در بدن به تدریج و گاهی بدون علامت اتفاق می‌افتد. اما نهایتا منجر به یکی از خطرناک‌ترین شرایط بدن، یعنی گرمازدگی خواهد شد. در ادامه با بخش سلامت مجله دلتا در شناخت علائم گرمازدگی همراه باشید.

دمای بالای بدن

اگر دمای بدن فردی (بدون وجود عفونت) ۳۹.۴ سانتی‌گراد و یا بالاتر باشد، به احتمال زیاد دچار گرمازدگی شده است. ممکن است دمای بدن یک نفر کمتر از این مقدار باشد اما سایر علائم گرمازدگی را داشته باشد. در این شرایط باید برای کاهش دمای بدن فرد تلاش کرد.

گیجی و غش

بخش عمده‌ای از بافت مغز را آب تشکیل داده است. حرارت بالا و کم شدن آب در بدن در عملکرد مغز تاثیر مستقیم خواهد داشت. در نتیجه حالت‌هایی نظیر گیجی، سردرد، عدم تمرکز و غش کردن از علائم گرمازدگی هستند.

نشانه های گرمازدگی

فقدان عرق یا فراوانی آن

هنگامی که فرد زمان زیادی در معرض گرمای هوا قرار می‌گیرد، بدن بصورت جبرانی سعی می‌کند با نگه داشتن آب دمای مرکزی را حفظ کند. بنابراین عرق ریختن متوقف می‌شود. چنانچه وضعیت ادامه پیدا کند، بدن در تلاش برای خنک شدن واکنش عرق کردن را فعال می‌کند. نتیجه این امر عرق ریختن فراوان فرد است.

حالت تهوع یا استفراغ

هنگامی که تعریق شدید ادامه پیدا می‌کند، گرما شروع به تاثیر بر اندام‌های داخلی می‌کند. اولین بخش آسیب‌پذیر در این وضعیت دستگاه گوارش است. نتیجه این آسیب حالاتی چون تهوع و استفراغ هستند که از دست رفتن آب بدن را تشدید می‌کنند.

قرمزی پوست

وقتی بدن سعی در خنک کردن خود دارد، جریان خون را به سمت پوست هدایت می ‌کند. این امر باعث قرمزی و برافروختگی پوست می‌شود.

افزایش ضربان قلب 

در شرایطی که بدن بیش از حد گرم شده است قلب با افزایش ضربان سعی در پمپاژ بهتر خون به به اندام‌های حیاتی دارد. با به تکاپو افتادن قلب، ناخودآگاه نفس نفس زدن نیز ایجاد می‌شود.

درمان گرمازدگی

در مواجهه با گرمازدگی چه کنیم؟

به محض مشاهده علائم گرمازدگی در خود یا دیگری بهتر است هرچه زودتر با اورژانس تماس بگیرید. در حالی که منتظر رسیدن کمک هستید، سعی کنید بدن فرد را خنک کنید. او را از تماس با نور خورشید دور کرده و سعی کنید دمای سر، دست‌ها و پاهای او را با آب خنک پایین بیاورید. اگر فرد هوشیار است کمک کنید کمی آب بنوشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آب‌رسانی طبیعی به بدن در روزهای گرم را بخوانید.

ماست متفاوت و یک دنیا خاصیت

همیشه و همه جا از خواص و فواید مصرف ماست شنیده‌اید. اما ماست انواع گوناگونی دارد که از نظر ارزش غذایی با هم متفاوتند.
خاصیت ماست یونانی

ماست یونانی یکی از مواد غذایی لذیذ و مقوی‌ است که با گذشت زمان طرفداران زیادی پیدا کرده است. روند تولید این ماست با ماست معمولی متفاوت است. این تفاوت، خاصیت ماست یونانی را افزایش داده و آن را به یک خوراکی غنی تبدیل کرده است. برای شناخت خواص این ماست متفاوت، در ادامه با بخش سلامت مجله دلتا همراه شوید.

ماستی سرشار از پروتئین

یک وعده متوسط از ماست یونانی بسته به کارخانه تولیدکننده‌اش، بین ۱۲ تا ۱۷/۳ گرم پروتئین دارد. دریافت مقدار مناسب پروتئین برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی، سیستم اعصاب و تعادل مایعات بدن اهمیت دارد. بخصوص افرادی که نباید از گوشت استفاده کنند، می‌توانند از این خاصیت ماست یونانی بهره‌مند شوند.

پروبیوتیک فراوان

ماست یونانی سرشار از پروبیوتیک‌ها است. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که تعادل باکتریایی روده را حفظ می‌کنند. این امر موجب کاهش بسیاری از مشکلات گوارشی نظیر یبوست و اسهال می‌شود. بنابراین مصرف این مواد در تقویت سیستم ایمنی تاثیر بسزایی دارد. همچنین افرادی که توانایی تحمل گلوکز را ندارند می‌توانند بدون مشکل ماست یونانی بخورند.

ماست یونانی

میان‌وعده سالم

ماست یونانی یک میان‌وعده غنی و مناسب است. این ماست فرد را سیر نگه می‌دارد و نسبت به ماست معمولی قند و کربوهیدرات کمتری دارد. این خاصیت ماست یونانی برای افرادی که در رژیم لاغری هستند بسیار مناسب است.

ویتامین B12 فراوان

بدن برای ساخت گلبول قرمز و عملکرد مناسب مغز به ویتامین B12 نیاز دارد. ماست یونانی جایگزینی مقوی و طبیعی برای مکمل‌های این ویتامین است. یک وعده ماست یونانی می‌تواند به میزان ۲۱/۳ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B12 را تامین کند.

کمک به جذب پتاسیم

یک وعده ماست یونانی می‌تواند جذب پتاسیم مورد نیاز روزانه بدن را تا ۶/۸ درصد افزایش دهد. پتاسیم به کاهش فشار خون و توازن سطح سدیم در بدن کمک می‌کند.

خواص ماست یونانی

زیبایی

مواد پروبیوتیک موجود در ماست یونانی با التهاب و آکنه ناشی از التهاب مقابله می‌کنند. تهیه ماسک صورت از ماست یونانی می‌تواند آکنه را درمان کرده و از گسترش بیشتر آن جلوگیری کند.

بهبود سوخت و ساز بدن

این ماست به بهینه سازی تولید انرژی از غذای جذب شده کمک می‌کند. ماست یونانی تبدیل غذا به انرژی را به وسیله افزایش سطح اکسیژن، افزایش می‌دهد. این فرآیند به بهبود سوخت و ساز بدن کمک شایانی می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب ژله بخورید تا سالم بمانید را بخوانید.