مجله سلامتی دلتا

مجله دلتا

مجله سلامتی دلتا

مجله دلتا

واکسن کرونا و هر آن‌چه باید بدانید!

چند ماهی می‌شود که واکسیناسیون ویروس کرونا در تمام دنیا و از جمله در ایران عزیزمان شروع شده است.
دوز اول واکسن کرونا

آیا دوز اول واکسن کرونا ایمنی کافی ایجاد می‌کند؟ چرا تزریق دوز دوم واکسن لازم است؟ برای رسیدن به جواب این سوالات تا انتهای این مطلب از مجله دلتا همراه ما باشید.

انواع واکسن‌ کرونا

تاکنون میلیون‌ها نفر در سراسر جهان حدود یک شات از دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. واکسن‌های تولیدی در سراسر جهان اساس مختلفی دارند. بعضی انواع واکسن مثل واکسن فایزر و مدرنا  برپایه ام.آر.ان.ای (mRNA)‌ و بعضی از واکسن‌ها مثل جانسون اند جانسون برپایه دی.ان.ای (DNA)‌ طراحی شده‌اند یا حتی مثل واکسن سینوفارم  ویروس غیرفعال‌شده هستند. درنتیجه دوز تزریقی، دفعات تزریق و اثربخشی آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

درصد اثربخشی واکسن به چه معنی است؟

درصد اثربخشی واکسن به نسبت افرادی بستگی دارد که بعد از دریافت واکسن حفاظت کامل را دریافت می‌کنند. به‌عنوان مثال، زمانی‌که می‌گوییم اثربخشی واکسن ۸۰ درصد است یعنی ۸۰ درصد افراد ایمنی کامل را دارند و ۲۰ درصد ایمنی کامل ندارند.

  • افرادی که ایمنی کامل را در دوز اول دریافت می‌کنند، با تزریق دوز دوم، کیفیت پاسخ ایمنی و دوام آن را افزایش می‌دهند.
  • افرادی که با تزریق دوز اول ایمنی کامل را دریافت نمی‌کنند، ممکن است با تزریق دوز دوم ایمنی را به دست بیاورند. البته بعضی افراد ممکن است با تزریق دوز دوم هم ایمنی را دریافت نکنند زیرا سیستم ایمنی آنها درنهایت به واکسن پاسخ نمی‌دهد.

واکسن کرونا

چرا تزریق دوز دوم واکسن لازم است؟

تحقیقات جدید نشان می دهد زمانی‌که بعضی واکسن‌ها تنها در یک دوز تزریق می‌شوند ایمنی ضعیفی ایجاد می‌کنند اما تزریق دوز دوم می‌تواند پاسخ ایمنی قوی‌تری را به همراه داشته باشد. به عبارت دیگر دوز اول فرایند ایجاد حفاظت در بدن را شروع می‌کند و دوز دوم به شکل گسترده‌ای روی تقویت این حفاظت ایجادشده کار می‌کند.

همچنین مطالعات نشان می‌دهد که تزریق شات دوم واکسن اثربخشی بهتری در برابر جهش‌های ویروس دارد. زمانی‌که به‌جای یک دوز، دو دوز از واکسن فایزر و آسترازنکا در انگلیس تزریق شد، پژوهش‌ها نشان داد که میزان اثربخشی واکسن در برابر جهش‌ها بهتر بود.

آیا اولین دوز واکسن کرونا ایمنی کافی را ایجاد می‌کند و می‌توان به سفر رفت؟

در جواب باید گفت شما ۲ هفته بعد از دریافت دوز دوم واکسن کرونا ایمنی لازم در برابر ویروس را دریافت می‌کنید. بنابراین سفر‌کردن بعد از دریافت دوز اول ایده جالبی نیست، زیرا دوز اول ایمنی کمی ایجاد می‌کند، اما درصورتی که ناچار به سفر کردن شدید، حتما موارد ایمنی و بهداشتی را رعایت کنید.

آیا تفاوتی بین عوارض جانبی دوز اول و دوم واکسن وجود دارد؟

علائمی مثل خستگی، سردرد و بدن‌درد بعد از دریافت دوز دوم شایع‌تر است. این علائم معمولا نشانه فعال‌شدن سیستم ایمنی شما است. اما نداشتن عوارض جانبی هم طبیعی است. واکسن بدون ایجاد عوارض هم می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی شما شود.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمندعوارض بلند مدت کرونا برای سلامتی

کمبود چه ویتامین‌‌هایی باعث بی‌خوابی می‌شود؟

ویتامین‌ها از جمله عواملی هستند، که تاثیرات بسیار زیادی را در روند خواب ایفا می‌کنند.
اثر کمبود ویتامین در بی خوابی

رژیم غذایی ما تاثیر چشمگیری بر وضعیت خوابمان دارد؛ اما تشخیص تاثیر هر ماده مغذی بر خواب دشوار است. برخی ویتامین‌ها و مواد مغذی می‌توانند به تنظیم ساعت بیولوژیک بدن و خواب بهتر کمک کنند. در ادامه این نوشتار از مجله دلتا به بررسی موضوع اثر کمبود ویتامین در بی خوابی می‌پردازیم.

اثر کمبود ویتامین در بی خوابی

ویتامین D

کمبود ویتامین D با کوتاه‌شدن مدت خواب در ارتباط است. میان خواب ناکافی و کمبود ویتامین D در بدن افراد ارتباطی برقرار است. این تاثیر در افراد ۵۰ساله و مسن‌تر به صورت شدیدتر دیده می‌شود. همچنین کمبود ویتامین D بر کیفیت خواب افراد هم تاثیر منفی دارد. ویتامین D با کمک به تنظیم ساعت زیستی یا ساعت بیولوژیکی بدن، به خواب بهتر کمک می‌کند.

کمبود ویتامین و بی خوابی

ویتامین E

ظرفیت آنتی‌اکسیدانی ویتامین E به بهبود مشکلات خواب و مشکلات ناشی از کم خوابی کمک می‌کند. این ویتامین در کاهش گر گرفتگی و عرق ‌کردن‌های شبانه در زنان یائسه موثر است و کیفیت خواب آن‌ها را افزایش می‌دهد. مبتلایان به وقفه تنفسی در خواب اغلب دچار کمبود ویتامین E هستند. افزایش مصرف ویتامین E در کنار ویتامین C و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها در بهبود تنفس و کیفیت خواب در مبتلایان به وقفه تنفسی در خواب موثر است.

ویتامین B۶

کمبود ویتامین B۶ با کاهش علائم بی‌خوابی یا کم‌خوابی و افسردگی در ارتباط است. ویتامین B۶ به افزایش ترشح هورمون سروتونین و ملاتونین کمک می‌کند. هر دوی این‌ هورمون‌ها در بهبود خلق‌ و خو و خواب موثرند.

منیزیم

منیزیم به‌خاطر توانایی‌اش در درمان بی‌خوابی شناخته‌شده است. منیزیم ‌به کاهش تنش‌ها و ایجاد آرامش کمک می‌کند و فرد را برای خوابیدن آماده می‌کند. منیزیم هورمون استرس، یا همان کورتیزول را کاهش می‌دهد. هورمون کورتیزول در ایجاد بیداری موثر است.

آهن

کمبود آهن ممکن است، موجب بروز سندرم پای بی‌قرار شود. در این حالت، افراد در رختخواب پاهای‌شان را مدام‌ تکان می‌دهند که این امر خوابیدن‌شان را با مشکل مواجه می‌کند. زنان دچار کمبود آهن بیشتر از مردان در معرض مشکلات خواب قرار دارند.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند ۵ مسکن طبیعی شگفت‌انگیز برای تسکین درد!

۹ خاصیت جادویی و درمانی کدو سبز که باید بدانید!

بیش از ده هزار سال است که کدو سبز کشت و مصرف می‌شود. کدو سبز بومی آمریکای جنوبی است. در آن زمان کدو سبز بیشتر به‌خاطر فواید تخم‌ آن پرورش داده می‌شده.
خواص کدو سبز برای سلامتی

کدو سبز محبوب کسانی‌ است که می‌خواهند رژیم کم‌کربوهیدرات داشته باشند و به‌سرعت وزن کم کنند. کدو سبز سرشار از مواد مغذی ضروری مانند پتاسیم، منگنز و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین A و C است. کدو سبز خام یک میان‌وعده‌ سالم است. با این مطلب از مجله دلتا همراه شوید تا با خواص کدو سبز برای سلامتی بیشتر آشنا شوید.

منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C

یک کدو سبز متوسط بیش از ۵۰ درصد نیاز روزانه‌‌ بدن به ویتامین C را تامین می‌کند. غذاهای محتوی ویتامین C به حفظ پوشش‌ سلول‌های خونی، کاهش فشار خون، محافظت در برابر التهابات و کاهش انسداد سرخرگ‌ها کمک می‌کنند. در طب سنتی برخی اقوام، تخم انواع کدو برای تقویت دستگاه ایمنی استفاده می‌شود. تخم کدو خاصیت ضدمیکروبی و ضدانگلی دارد. بنابراین برای روده، دستگاه عصبی، دستگاه ایمنی و دستگاه قلبی_عروقی مفید است.

فواید کدو سبز

کمک به سلامت قلب به‌خاطر خاصیت ضدالتهابی

بخش عمده‌ کدو سبز و سایر کدوها از آب و کربوهیدرات‌های پلی‌ساکاریدی ساخته‌ شده‌ است. کدوهای تابستانه محتوی مقدار زیادی از نوعی فیبر به‌نام «پکتین» هستند. پکتین نوعی پلی‌ساکارید مفید است که به سلامت قلبی_عروقی و کاهش طبیعی کلسترول خون کمک می‌کند.

کاهش وزن

چاقی موجب تقویت عواملی می‌شود که در بروز بیماری‌های قلبی تاثیرگذار هستند. کدو سبز با کمک به کاهش وزن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. براساس مطالعات رژیم‌های غذایی با قند و کربوهیدرات پایین بر کنترل وزن موثر است. زیرا این رژیم‌ها بر انسولین و سایر هورمون‌ها تاثیرات مثبتی بر جای می‌گذارند. فارغ از سایر عوامل می‌توان با قطعیت گفت کدو سبز در حفظ سلامت قلب و کنترل وزن نقش مثبتی دارد.

کاهش فشارخون

کدو سبز محتوی مقدار زیادی پتاسیم است. پتاسیم به سلامت قلب کمک می‌کند. یک فنجان کدو سبز بیش از ۱۵٪ نیاز روزانه‌‌ بدن به پتاسیم را تامین می‌کند.

براساس تحقیقات کمبود پتاسیم وابسته به عدم توازن سایر مواد معدنی می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی و سایر مشکلات را افزایش بدهد. پتاسیم یک درمان طبیعی برای کاهش فشار خون است، زیرا می‌تواند تاثیرات رژیم غذایی سرشار از سدیم را خنثی کند.

فواید کدو سبز برای سلامتی

کمک به بهبود گوارش

کدوها محتوی آب، الکترولیت‌های ضروری و مواد مغذی‌اند. بنابراین کدو سبز و سایر کدوهای تابستانه برای بهبود مشکلات گوارشی و دیورتیکولیت توصیه می‌شوند. براساس تحقیقات کدو سبز با حفاظت ضدالتهابی‌ از دستگاه گوارش خطر سندروم روده‌ تحریک‌پذیر، علائم مرتبط با زخم و سندروم روده‌ چکه‌کن را کاهش می‌دهد.

کمک به سلامت چشم

یکی دیگر از خواص کدو سبز برای سلامتی کمک به سلامت چشم است. تمام کدوها محتوی مقدار مناسبی از فیتونوترینت‌هایی مانند ویتامین C، منگنز، بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین هستند که به سلامت چشم کمک می‌کنند.

کمک به کنترل دیابت

کاهش وزن و افزایش فعالیت بدنی احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. علاوه بر این عوامل، ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی نیز در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ موثر است. از آنجا که کدو سبز کربوهیدرات و قند کمی دارد و سیرکننده و سرشار از مواد مغذی است، در پیشگیری از ابتلا به دیابت موثر است.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند ۵ مسکن طبیعی شگفت‌انگیز برای تسکین درد!

۱۳ خاصیت بی‌نظیر دمنوش گل گاو زبان!

به‌احتمال زیاد، بارها اسم این گیاه بنفش خوش‌رنگ را که مادرها و مادربزرگ‌های قدیم دم می‌کرده‌اند و به بچه‌های سرماخورده می‌داده‌اند شنیده‌اید.
خواص گل گاو زبان برای سلامتی

تعداد خواص مفید و درمانی گیاه گل گاوزبان واقعا باورنکردنی است. در این مطلب جامع، هر آن‌چه درباره خواص گل گاو زبان برای سلامتی باید بدانید توضیح داده شده است. با ما در مجله دلتا همراه باشید.

درمان سرماخوردگی

روغن گل گاوزبان فعالیت ضدباکتری و ضدویروسی دارد. چند قطره از روغن آن را در آب بریزید و بجوشانید. این محلول را استنشاق کنید تا راه‌های هوایی شما را پاک کند و سرماخوردگی را تسکین دهد.

اثر ضداضطرابی

دو پژوهش تجربی جداگانه روی موش‌ها نشان داده است که گل گاوزبان خواص ضداضطرابی دارد. اگر از اضطراب رنج می‌برید، دم‌کردۀ گل و برگ‌های گل گاوزبان می‌تواند کمک‌کننده باشد. روزانه صبح‌ها ۱ لیوان از این دمنوش را بنوشید.

گل گاو زبان

اثر آرام‌بخشی

یکی دیگر از خواص گل گاو زبان برای سلامتی اثر آرام‌بخشی آن است. عصاره گل گاوزبان اثر آرام‌بخش دارد. کافی است برگ و گل آن را دم کنید و قبل از خواب بنوشید.

تسکین‌دهنده طبیعی

خاصیت تسکین‌دهندگی گل گاوزبان کاملا اثبات شده است. برای نمونه، اگر حشره‌ای شما را گزیده و جای آن متورم شده است، می‌توانید برگ‌ها و گل‌های خرد‌شده این گیاه را در آب بریزید و آن را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید. بگذارید ۲ تا ۳ ساعت بماند. اگر نیاز بود، دوباره تکرار کنید. این کار به تسکین ناحیه متورم کمک می‌کند.

خاصیت آنتی‌اکسیدانی

گل گاوزبان خاصیت آنتی‌اکسیدانی چشمگیری دارد که به جلوگیری از بروز بیماری‌ها و عفونت‌‌های مختلف کمک می‌کند. خوردن دمنوش گل گاوزبان برای سرماخوردگی، سرفه و نظایر آن بسیار مفید است.

خاصیت ضدافسردگی

نوشیدن چای تهیه‌شده از برگ و گل گیاه گل گاوزبان به تسکین و غلبه بر افسردگی کمک می‌کند؛ زیرا باعث آرامش مخصوصا آرامش ذهنی فرد می‌شود.

مفید قلب و ریه

روغن گل گاوزبان اروپایی می‌تواند در بهبود اختلالات ریوی و عملکرد قلب مفید باشد. چای گل گاوزبان ایرانی نیز در صورت مصرف روزانه، علائم ناراحتی قلب و ریه را بهتر می‌کند.

خاصیت ادرارآوری

گل گاوزبان مدر است و به عبور ادرار از مجاری کمک می‌کند. نوشیدن دم‌کرده گل گاوزبان انسداد مثانه را تسکین می‌دهد.

ملین

گل گاوزبان به‌عنوان ملین به تقویت حرکت روده کمک می‌کند؛ بنابراین برای افرادی که یبوست دارند مفید است.

عامل محافظتی در برابر سرطان

عصاره گل گاوزبان حاوی فلاونوئیدها، ساپونین، ترپنوئیدهای اشباع‌نشده و استرول‌ها است. بنابراین در ترکیب با سایر داروهای ضدسرطان برای مبارزه با تکثیر سلول‌های سرطانی مفید است.

بهبود علائم یائسگی

زنانی که علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، درد و بی‌خوابی دارند استفاده از روغن گل گاوزبان آنها را تسکین می‌دهد.

فواید گل گاو زبان برای سلامتی

سندروم پیش ‌از قاعدگی

سندرم قبل از قاعدگی شامل علائمی مانند خستگی، نفخ و تحریک‌پذیری است. نوشیدن یک لیوان از دم‌کرده برگ و گل‌های این گیاه به کاهش این علائم کمک می‌کند.

کاهش کلسترول

افراد دارای کلسترول بالا می‌توانند با استفاده از عصاره گل گاوزبان به‌همراه وعده‌های غذایی خود، کلسترول را کنترل کنند. مصرف منظم عصاره گل گاوزبان به کاهش میزان کلسترول بد در بدن کمک می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند خواص باورنکردنی گلاب، از بهبود کرونا تا درمان سردرد!

برای درمان اسهال چه بخوریم؟

اگر گه‌گاه به اسهال مبتلا می‌شوید، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. بیشتر افراد دست‌کم یک یا دو بار در سال به اسهال مبتلا می‌شوند که معمولا پس از چند روز برطرف می‌شود.
روش هایی برای درمان اسهال

ابتلا به اسهال دلایل مختلفی دارد، مانند آنفولانزا یا خوردن غذا یا ماده‌ غذایی خاصی که بدن‌ شما با آن سازگاری ندارد. از آن‌جا که بعضی از غذاها نشانه‌های بیماری را شدیدتر می‌کنند، بهتر است که در طی دوران بیماری از مصرف آن‌ها پرهیز کنیم. بنابراین باید بدانیم که برای درمان اسهال چه بخوریم و از چه غذاهایی پرهیز کنیم. در این مطلب از مجله دلتا شما را با روش هایی برای درمان اسهال آشنا خواهیم کرد.

در زمان درمان خانگی اسهال به‌ویژه در ۲۴ ساعت اول باید غذاهای سبک و ساده‌‌ای بخوریم که هضم آن‌ها آسان است و به جذب مقداری آب از مدفوع کمک می‌کنند. از جمله این مواد غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سیب زمینی آب‌پز
  2. چوب شور
  3. مرغ پخته‌ی بدون پوست یا چربی
  4. غلات و حبوبات گرم مانند پوره‌ی گندم یا فرنی برنج
  5. پوره‌ی سیب
  6. نان یا نان تست
  7. پروبیوتیک‌ها

مصرف این غذاها در نخستین روز درمان اسهال بسیار مفید است. به‌علاوه خوردن وعده‌های غذایی کوچک و فراوان درطول روز موجب می‌شود که از کار کردن بیش‌ازحد دستگاه گوارش جلوگیری کنیم.

غذاهای چرب

این غذاها شامل غذاهای سرخ‌شده، چرب یا غرق در آب و چربی گوشت هستند. در زمان ابتلا به اسهال مصرف غذاهایی که چربی یا روغن زیادی دارند، توصیه نمی‌شود. زیرا هضم چربی و روغن اضافه شده برای سرخ کردن غذا برای دستگاه گوارش حساس دشوار است و به احتمال زیاد علائم بیماری را بدتر می‌کند. درعوض باید از سبزیجات آب‌پز یا بخارپز و پروتئین‌های بدون چربی استفاده کنید.

درمان اسهال

محصولات لبنی

حتی اگر بیماری اسهال ناشی از عدم تحمل لاکتوز نباشد، وقتی به اسهال مبتلا هستید از این موادغذایی دوری کنید. حتی اگر معمولا هیچ مشکلی با محصولات لبنی ندارید، ممکن است که به‌طور موقتی نسبت‌به این محصولات حساسیت پیدا کرده باشید. البته ماست سرشار از پروبیوتیک استثنا است، زیرا برخی مطالعات نشان داده است که پروبیوتیک‌ها به ایجاد تعادل فلور روده‌ای (مربوط به باکتری‌های مختلف و دیگر موجودات میکروسکوپی گیاهی موجود در روده) کمک می‌کنند و طول دوره‌ اسهال را کوتاه‌تر می‌کنند.

خوراکی‌ها و غذاهای شیرین

قندی که وارد روده‌ی بزرگ می‌شود عملکرد باکتری‌های حساس موجود در آن را مختل می‌کند و موجب بدتر شدن اسهال می‌شود. این مسئله آب‌میوه‌ها و میوه‌های دارای قند بالا را نیز شامل می‌شود.

غذاهایی که موجب تولید گاز بیش‌ازحد می‌شوند

مصرف مقادیر زیاد میوه و سبزیجات به‌صورت روزانه بسیار خوب است. ولی وقتی دچار اسهال می‌شوید، باید تازمانی‌که حال‌ شما بهتر شود، از مواد غذایی‌ مانند کلم، انواع لوبیا، کلم بروکلی و گل کلم که گاز روده را افزایش می‌دهند پرهیز کنید.

غذاهای پر از ادویه

موادغذایی دارای ادویه موجب تحریک دستگاه گوارشی می‌شوند. به همین دلیل است که افراد مبتلا به اسهال باید از غذاهای فاقد ادویه استفاده کنند، زیرا این غذاها کمترین ریسک تحریک دستگاه گوارشی را ایجاد می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند ۹ خاصیت جادویی گردو که باید بدانید!