مجله سلامتی دلتا

مجله دلتا

مجله سلامتی دلتا

مجله دلتا

بابونه فقط گیاه ضد سرماخوردگی است؟!

بابونه فقط گیاه ضد سرماخوردگی نیست! از خواص چای و دمنوش این گیاه معطر چه می‌دانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
بابونه

بابونه! یک گیاه گرم و خشک است که خواص درمانی بی‌نظیری دارد؛ این گیاه در طب سنتی کاربرد زیادی دارد؛ اگر سرما خورده‌اید، برادر دو قلوی آویشن اینجا است؛ اگر ضعف اعصاب دارید، از این به بعد، به جای  گل گاو زبان  می‌توانید بابونه بخورید!

 این ها قسمت کوچکی از معجزه گیاه بابونه هستند؛ این گل سلامتی و زیبایی دوست پوست و موی خانم ها است و از طرفی هم مثل پونه عفونت های زنانه را درمان می‌کند؛ باز هم می‌خواهید از خواص جادویی این گیاه بیشتر بدانید؟ پس با مجله دلتا و یک دمنوش معطر و جانانه پاییزی همراه باشید.

بابونه

 گیاه بابونه

بابونه گیاهی است یک ساله و معطر که ارتفاع آن به 20 تا 40 سانتیمتر می‌رسد؛ یک گیاه خودرو را می‌توانید در اطراف جاده ها و حتی دامنه کوه ها پیدا کنید. نام لاتین بابونه از گل های کوچک با بوی سیب گرفته شده است. این گیاه به نام های دیگری مثل بابونه حقیقی، بابونج، بابونه شیرازی و بابونق و بابونک هم معروف است.

بابونه شیرازی یا رومی؟

از برگ تا گل و عرق بابونه خواص درمانی فراوانی دارد؛ همانطور که گفتیم، این گیاه انواع مختلفی دارد؛ مثل بابونه رومی و شیرازی که دو نوع اصلی این گیاه هستند؛ وﺟﻪ تمایز انواع بابونه در گل‌ های شان اﺳﺖ؛ البته بابونه رومی و خواص درمانی آن در دکان عطاری ها زبانزد عام و خاص است.

بابونه

خواص گل بابونه برای زیبایی پوست و مو

یکی از دغدغه های همیشگی خانم ها البته بعد از تناسب اندام، زیبایی پوست و موی آن ها بوده است؛ گیاهان طبیعی گزینه ای مناسب برای این موضوع هستند؛ بگذارید این گونه بگوییم که چرا از گیاه زیبایی یعنی بابونه کمک نمی‌گیرید؟

خواص بابونه برای زیبایی پوست

بابونه یک گیاه ضد التهاب است که بسیاری از زخم های پوستی و از جمله جوش و آکنه را برطرف می‌کند؛ این گیاه برای درمان سوختگی هم مفید است و به عنوان یک ماده ضد عفونی‌کننده طبیعی عمل می‌کند. اگر اگزما یا حساسیت پوستی دارید، از این گیاه استفاده کنید.

 به عنوان مثال، شما می‌توانید از ماسک،بخور یا عرق بابونه به همراه گل ختمی استفاده کنید که منافذ پوست شما را پاکسازی کرده و سموم و جوش های سر سیاه را درمان می‌کند.

 خواص بابونه برای زیبایی مو

دمنوش یا چای بابونه یک گزینه مناسب برای زیبایی بیشتر مو های شما است؛ این گیاه با مو های شما چه می‌کند؟ یک رنگ موی طبیعی که در کنار دارچین، قهوه، حنا و دیگر مواد طبیعی برای مو های شما معجزه زیبایی به ارمغان می‌آورد!

مشهور ترین خاصیت گیاه بابونه روشن کردن رنگ مو های شما به خصوص رنگ بلوند است. بهتر است این گونه بگوییم که بابونه یک گیاه روشن‌کننده و فوق‌العاده برای مو است. همچنین این گیاه شوره سر و ریزش مو را برطرف می‌کند و باعث نرمی پوست سر شما می‌شود.

بابونه

خواص بابونه ؛ گل و گیاه سلامتی

از خواص گل بابونه، چای و دمنوش مقوی و معطر آن چه می‌دانید؟ با ما همچنان همراه باشید.

گیاه ضد سرطان

بابونه یک گیاه ضد سرطان است؛ این گیاه حاوی آنتی‌اکسیدان آپیگنین است. پژوهشگران در مطالعات آزمایشگاهی مشاهده کردند که آپیژنین با سلول‌های سرطانی، به‌ خصوص سرطان سینه، دستگاه گوارش، سرطان پوست، سرطان پروستات و سرطان رحم مبارزه می‌کند؛ چه گیاهی بهتر از بابونه!؟

گیاه ضد التهاب

بابونه خاصیت ضد اسپاسم و ضد التهابی بالایی دارد و در درمان اسپاسم و گرفتگی های روده و معده تأثیر زیادی دارد. مصرف منظم چای بابونه به بهبود مشکلاتی مانند سندروم روده‌ تحریک پذیر، حالت تهوع، درمان اسپاسم عضلانی و گاستروانتریت (بیماری التهابی معده و روده‌) کمک می‌کند.

تقویت بینایی و درمان درد چشم

بخور بابونه درمان‌کننده درد چشم ها است؛ برای این منظور، گیاه بابونه را در سرکه بریزید و بخور دهید. همچنین این بخور، آبریزش چشم را بهبود می‌بخشد.

درمان عفونت های زنانه و کاهش درد قاعدگی

بعد از پونه، نوبت به بابونه رسیده است؛ یک گیاه زنانه و ضد التهاب که بسیاری از عفونت ها را درمان می‌کند. محققان دانشگاه تگزاس دریافته‌اند که نوشیدن چای بابونه خطر مرگ را (ناشی از هر علتی) در زنان 65 سال و بالاتر تا 29 درصد کاهش می‌دهد؛ شاید بهتر باشد نام این گیاه را نوشدارو یا اکسیر جاودانگی بگذاریم.

بابونه یک گیاه قاعده آور است که تسکین‌دهنده درد های عادت ماهانه خانم ها است؛ البته دمنوش این گیاه اختلالات یائسگی خانم ها را هم برطرف می‌کند؛ خانم های شیرده هم می‌توانند برای افزایش شیر خود، این ماده مغذی را در رژیم غذایی خود جای دهند.

درمان زخم معده و بیماری های گوارشی

زخم معده علائم بسیاری مانند احساس سوزش بین قفسه سینه و ناف، بی اشتهایی، نفخ، تهوع، سوء هاضمه، لاغری و کاهش وزن و … دارد؛ مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که دمنوش یا گیاه بابونه می‌تواند به درمان این زخم ها کمک کند؛ مصرف این گیاه ضمن آنکه باعث بهبود سرعت هضم غذا می‌شود، به عملکرد دستگاه گوارش هم کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی

بابونه یک گیاه ضد سرماخوردگی و عفونت های ویروسی است. ترکیبات فنُلی موجود در این گیاه به تقویت سیستم ایمنی و نابودی عفونت‌ ها به خصوص در دوران سرماخوردگی کمک می‌کند.

بابونه

چای و دمنوش بابونه بخورید

همیشه یک فنجان چای یا دمنوش معطر پاییزی تمام خستگی های روزمره را برطرف می‌کند؛ چرا دمنوش یا چای بابونه را امتحان نمی‌کنید؟ از خواص درمانی گل بابونه مطلع هستید؟ شاید فقط عادت کرده‌اید که در این روز های سرد پاییزی فقط یک لیوان چای ساده یا چای سبز بنوشید.

 وقت تغییر فرا رسیده است؛ بگذارید مجله دلتا این بار به شما یک پیام سلامتی جالب بدهد: ” همه چیز را برای یک بار هم که شده امتحان کنید؛ حتی اگر بد مزه باشد!” دنیا همیشه در حال تغییر است؛ مثل ذائقه ما آدم ها!

طرز تهیه دمنوش با گیاه بابونه

یک قاشق چای‏‌خوری گل بابونه را در یک لیوان آب جوش بریزید و روی شعله غیر مستقیم بگذارید؛ چای معطر شما بعد از 10 دقیقه، آماده است؛ به همین سادگی! نوش جان!

خواص بابونه

خواص چای و دمنوش بابونه

درباره خواص این چای یا دمنوش معطر پاییزی هرچه بگوییم کم است؛ فقط باید برای یک بار هم که شده خودتان این گیاه را امتحان کنید؛ تا از عطر و طعم آن مست شوید؛ دارچین، زنجبیل، عسل و … همیشه آماده کمک به شما هستند؛ پس می‌توانید یک معجون ترکیبی مقوی تهیه کنید. این دمنوش پاییزی چه خواصی دارد:

  • تقویت اعصاب
  • تقویت کننده مغز
  • درمان بی خوابی های شبانه
  • درمان کننده سردرد و میگرن
  • کاهش قند خون
  • تسکین درد های عضلانی به خصوص برای خانم ها
  • کاهش فشار خون، کلسترول و بیماری قلبی
  • درمان تشنج و حمله های صرعی
  • دمنوش بابونه ادرار آور و قاعده آور است.

خواص و مضرات بابونه

مضرات بابونه 

تا اینجا درباره خواص این گیاه و چای و دمنوش معطر آن اطلاعات مفیدی به دست آوردید؛ قطعا بابونه هم مثل دیگر گیاهان دارویی مضراتی دارد؛ چه کسانی نباید بابونه مصرف کنند؟

  • مصرف بابونه در دوران بارداری و شیردهی در برخی خانم ها آلرژی ایجاد می‌کند؛ پس قبل از مصرف این گیاه حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.
  • استفاده از این گیاه ممکن است باعث ایجاد واکنش های خفیف آلرژیک شود؛ درنتیجه ممکن است سردرد، زخم دهانی، ورم چشم، تهوع، استفراغ و تعریق را به همراه داشته باشد.

سرطان حنجره ؛ یک سرطان گلو گیر و کشنده!

یک سرطان کشنده و خطرناک که اول از همه گلوی شما را می‌گیرد! درباره سرطان حنجره و علائم آن چه می‌دانید؟ ارتباط سیگار و الکل با این سرطان چیست؟ مجله دلتا پزشک خانواده شما است؛ با ما همراه باشید.
سرطان حنجره ( گلو )

آیا سرطان حنجره یک سرطان گلوگیر و کشنده است؟! علائم این نوع سرطان چیست؟ سرطان همیشه با تمام انواع مختلفش دردسر ساز است؛ از سرطان های شایع مثل پروستات و سینه گرفته تا سرطان دهان، سرطان گلو و حنجره!

درباره سرطان گلو یا حنجره چه می‌دانید؟ علائم سرطان حنجره ( گلو ) را می‌شناسید؟ اصلا تا به حال نام این سرطان را شنیده‌اید؟ آیا یک گلو درد ساده هم می‌تواند نشانی از این سرطان داشته باشد؟ با مجله دلتا همراه باشید.

سرطان حنجره ( گلو )

سرطان حنجره ( گلو ) چیست؟

قطعا حنجره به عنوان یک عضو کوچک بدن نقش مهمی در گفتار، تنفس و عمل بلع غذا دارد؛ حالا فکر کنید که این ناحیه کوچک را تومور های سرطانی احاطه کنند؛ اولین اتفاقی که ممکن است بیفتد، افت صدا توسط تار های صوتی شما است؛ حتی تصور کردنش هم ترسناک است!

سرطان حنجره (کارسینومای حنجره) یکی از انواع سرطان های سر و گردن است؛ هر سال بیش از ۱۲۰۰۰ مورد جدید سرطان حنجره در آمریکا تشخیص داده می‌شود که البته این نوع سرطان ها گریبان مردان را بیشتر از زنان می‌گیرد.

این تومور های کوچک و ناقلا را دست کم نگیرید! سرطان حنجره حدود 1 تا 3 درصد از کل تومور های جدید تشخیص داده شده در بدن و حدود ۲۰ درصد از کل سرطان های سر و گردن را تشکیل می‌دهد که البته افزایش آن با مصرف الکل و سیگار ارتباط مستقیم دارد.

علائم سرطان حنجره ( گلو ) 

قطعا این سرطان هم مثل سایر سرطان ها علائم خاص خودش را دارد؛ البته نباید نشانه های این علائم را با سرماخوردگی ساده، گلو درد یا حتی مشکلات تیروئید، ندول و گره های آن اشتباه بگیرید؛ ممکن است بسیاری از این علائم با نشانه های بیماری های دیگر ( سرطان تیروئید) یکسان باشند؛ همه چیز با یک آزمایش و چکاپ ساده مشخص می‌شود؛ به هر حال این علائم را جدی بگیرید:

سرطان گلو ( حنجره )

از کجا بفهمیم سرطان گلو داریم؟

دقیقا از این اینجا و این علائم؛ بهتر است با علائم جدی سرطان حنجره ( گلو ) بیشتر آشنا شوید:

  • احساس تغییر در صدا
  • مشکلات بلع
  • ورم و گرفتگی گلو
  • سرفه های طولانی
  • گوش درد و گلودرد مزمن
  • ناتوانی در تنفس و خس خس کردن سینه
  • کاهش وزن و لاغری غیر طبیعی

البته در کنار این علائم جدی و اصلی بروز این نشانه ها را هم جدی بگیرید: تب، خستگی و بی حالی، تغییرات پوستی ( قرمز شدن پوست، تیره شدن پوست و خارش)، درد در ناحیه سینه، بوی بد دهان، تغییر اندازه غده های لنفاوی و بزرگ تر شدن آن ها و تولید خلط به طور دائم.

سرطان گلو ( حنجره )

انواع سرطان گلو یا حنجره 

این سرطان و تومور های مربوط به آن هم به بخش های مختلفی تقسیم می‌شوند: اما دو نوع اصلی سرطان گلو یا حنجره وجود دارد که بهتر است آن ها را بشناسید و جدی بگیرید:

کارسینوم سلول سنگفرشی

این نوع از سرطان گلو یا حنجره، سلول‌ های مسطح دیواره‌ داخلی گلو را درگیر می‌کند و در برخی از کشورها مانند آمریکا شیوع بیشتری دارد.

آدنوکارسینوم

آدنوکارسینوم هم یکی‌ دیگر از انواع سرطان گلو یا حنجره است که به‌ ندرت رخ می‌دهد و غدد لنفاوی را درگیر می‌کند.

سرطان گلو ( حنجره )

درمان سرطان گلو یا حنجره

علائم سرطان گلو یا حنجره را شناختید؛ حالا نوبت راهکار های درمانی آن است. درمان این نوع سرطان هم مثل دیگر سرطان ها بستگی به اوضاع بدن شما و میزان پیشروی تومور های خوش خیم یا بد خیم آن دارد که البته تمام این ها را یک پزشک متخصص می‌تواند بهتر و دقیق تر تشخیص دهد؛ به طور کلی چند روش تشخیص و درمان برای این نوع سرطان وجود دارد:

  • پیشگیری و درمان با دارو
  • بیوپسی یا نمونه‌برداری
  • جراحی برای برداشتن تومور ها
  • پرتو درمانی

بهتر است بدانید که اگر جراحی یا بیوپسی برای تشخیص وضعیت‌ بیمار انجام شود، متخصصان بی‌هوشی در حین عمل و بعد از آن در کنارتان خواهند بود. همانطور که گفته شد، گزینه‌هایی که برای درمان در اختیار دارید، شامل جراحی، پرتو درمانی و شیمی‌درمانی هستند اما روش درمانی که پزشک انتخاب می‌کند، بستگی به سطح پیشروی و نوع سرطان دارد.

سرطان گلو ( حنجره )

تغییر در سبک زندگی، می‌تواند داروی ضد سرطان باشد؟

قطعا تغذیه و ورزش می‌توانند در مهار کردن انواع سرطان بسیار مؤثر باشند؛ تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که دقیقا چه اتفاقی می‌افتد که سرطان گلو یا حنجره می‌گیرید؟ حتی رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان که در ظاهر یک موضوع بسیار ساده است، می‌تواند در تشدید این نوع از سرطان های مربوط به دهان، گلو و حنجره مؤثر باشد؛ بیایید با هم این تغییرات را بررسی کنیم:

نظر شما درباره این نوع از سرطان چیست؟ آیا سبک زندگی، ورزش و تغذیه شما به گونه طراحی و برنامه‌ریزی شده است که از انواع سرطان ها و حتی بیماری های مختلف جلوگیری کند؟ اصلا شما چقدر به سلامتی خودتان اهمیت می‌دهید؟ بگذارید کلام و پیام آخرمان را این طور بگوییم که حتی اگر شما یک بیمار مبتلا به سرطان باشید؛ دنیا به آخر نرسیده است؛ پس برای سلامتی و زندگی خودتان بیشتر از قبل تلاش کنید.

بوتاکس مو ؛ معجزه زیبایی به سبک مدرن!

مو های شما هم پیر و مریض می‌شوند؟ شاید وقت آن رسیده است که به زیبایی خود بیشتر اهمیت دهید؛ درباره بوتاکس مو چه می‌دانید؟ با ما همراه باشید.
بوتاکس مو

بوتاکس همیشه طرفداران خاص خودش را دارد؛ قطعا برای شما هم پیش آمده است که از لک و پیس وچین و چروک پوست صورت خود خسته شده باشید و بخواهید راه های زیبایی دیگری از جمله بوتاکس را امتحان کنید؛ اما تمام زیبایی ها فقط به پوست صورت شما ختم نمی‌شوند؛ قطعا زیبایی موی سر شما هم به اندازه پوست صورت مهم است؛ چرا بوتاکس مو را امتحان نمی‌کنید؟

درباره این روش زیبایی که می‌تواند موخوره و وز موی شما را برطرف کند، چه می‌دانید؟ مجله دلتا به فکر زیبا تر شدن شما است؛ با ما همراه باشید.

بوتاکس مو

بوتاکس مو چیست؟

بوتاکس مو یکی از راه های درمانی جدید است که بیماری های مو را برطرف می‌کند. قطعا برای شما هم پیش آمده است که در اثر رنگ کردن بیش از حد مو با کرک و وز آن مواجه شده باشید؛ گره هایی که برای باز شدن آنها باید ساعت ها وقت بگذارید و در آخر هم وقتی به شانه مو نگاه می‌کنید، دسته زیادی از مو های عزیز و زیبای‌تان را از دست داده‌اید؛ چاره این وضعیت چیست؟

درواقع، بوتاکس مو یک درمان جدید است که به حذف وز مو کمک می‌کند. درمان ضد پیری مو یک درمان شیمیایی نیست بلکه یک درمان نرم کنندگی عمیقی است که به بازسازی موی آسیب‌دیده شما کمک می‌کند.

در این روش، با استفاده از مواد اولیه ای مثل پروتئین ها، آمینو اسیدها، ویتامین ها و لیپیدها موی شما بازسازی می‌شود؛ این روش هر گونه شکاف در الیاف مو را پر می‌کند و آن را ابریشمی، براق و زیباتر جلوه می‎دهد. درباره مواد به کار گرفته شده در بوتاکس مو چه می‌دانید؟ روغن خاویار، بونت- ال پپتید، ویتامین B 5 ، ویتامین E و … از این دسته هستند.

بوتاکس مو

بوتاکس برای چه موهایی مناسب است؟

همانطور که گفتیم اگر بر اثر مواد شیمیایی یا رنگ کردن مکرر، مو های شما نازک شده است یا حتی بیماری خاصی مثل تیروئید یا سرطان روی رشد آن ها تأثیر منفی گذاشته است؛ نگران نباشید این مجله راهکار مناسبی برای شما دارد.

بنابراین، اگر مشکلاتی از قبیل موخوره، موی کم پشت و کدر یا آسیب‌دیده و نازک و حتی وز دارید، بوتاکس مو را امتحان کنید. البته در کنار این روش می‌توانید از روغن های گیاهی مثل نارگیل، کرچک و … هم استفاده کنید.

بوتاکس مو

روش های تزریق بوتاکس مو

در روش اول، بوتاکس به موی شما تزریق نمی‌شود! در عوض، یک عامل نرم‌کننده است که مستقیم به رشته یا ریشه مو اعمال می‌شود. درواقع این روش یک درمان موضعی برای پر کردن موهای کم حجم است. شما می‌توانید به سالن آرایشگاه بروید تا این کار را برای زیباتر شدن موی شما انجام دهند یا اینکه از محصولات آرایشی- بهداشتی بوتاکس استفاده کنید.

روش دوم، شامل تزریق بوتاکس به پوست سر است. این روش استفاده از محصول بوتاکس (FDA) است؛ به این معنی که اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) انجام این روش را هنوز به طور قطع تأیید نکرده است؛ این روش به دلیل وجود سم بوتولونیوم ممکن است عوارض خطرناکی برای پوست سر و حتی مو ها ( فلج عضلانی) داشته باشد.

روش “بوتاکس” اصلاحی برای موخوره ،وز مو، مو های آسیب‌دیده یا موهای کم حجم است. این روش با پوشش فیبر مو با یک پرکننده پروتئینی مانند کراتین حالت داده می‌شود، بوتاکس در هر تار مو، قسمت های نازک یا شکسته را پر می‌کند؛ در نتیجه باعث می‌شود که آن ها براق و پر حجم به نظر برسند. در این روش از برخی محصولات و ترکیبات مغذی مثل روغن خاویار، ویتامین ها، پپتید و مجموع کلاژن استفاده می‌کنند.

فواید بوتاکس مو

بوتاکس مو از ترکیبات اسیدی استفاده می‌کند که بسیار ایمن هستند؛ یعنی از مواد شیمیایی کراتین در این روش خبری نیست! علاوه بر این پارابن یا فرمالدئید در این روش وجود ندارد. درواقع، این کار نمی‌تواند به موها آسیب برساند، این درمان در مقابل شوره سر، پسوریازیس و دیگر مشکلات پوستی یک محافظ بسیار ایمن است و ریزش موی شما را هم کم یا متوقف می‌کند.

بوتاکس مو

تفاوت بین بوتاکس مو و کراتینه

غذای مو های شما اینجا است؛ کراتینه یا بوتاکس؟ شما کدام منو را انتخاب می‌کنید؛ البته برای خوراک موهای‌تان. بسیاری از کراتینه ها مواد شیمیایی (فرمالدیید) دارند که می‌توانند بوی ناخوشایندی تولید کنند و گاهی هم موجب خارش برای کسانی که پوست حساسی دارند، شوند؛ در مقابل و همانطور که گفتیم، بوتاکس مو یک درمان شیمیایی نیست؛ بنابراین، آلرژی و حساسیت پوستی شما کمتر می‌شود.

یک مزیت دیگر بوتاکس مو این است که این روش زیبایی برای انواع مو مناسب است؛ با این حال، اگر شما موهای خشک، مجعد و کدر دارید، این روش درمانی برای شما بسیار مناسب تر است.

بوتاکس مو چقدر ماندگاری دارد؟ 

به طور معمول، اثر این روش زیبایی مو بین 2-4 ماه طول می‌کشد ؛ همانند درمان های کراتینی، توصیه می‌شود که از یک شامپو ملایم یا بدون سولفات برای کمک به حفظ رطوبت مو و تقویت آن استفاده شود.

قیمت و هزینه بوتاکس مو چقدر است؟

تزریق بوتاکس (بوتاکس) می‌تواند برای شما هزینه های متفاوتی داشته باشد؛ شاید اولین سؤال ذهن شما این باشد که این درمان زیبایی بسیار لاکچری و گران قیمت است؛ پس بهتر است به همان شامپو های خانگی اکتفا کنید؛ دست نگه دارید!

درست است که انجام بوتاکس مو در آرایشگاه ممکن است هزینه هنگفتی داشته باشد اما انجام این روش درمانی در منزل یا استفاده از محصولات مشابه بوتاکس که همان ترکیبات مغذی را دارند، می‌تواند تا حد زیادی هم به زیبایی شما کمک کند و هم از نظر اقتصادی برای شما مقرون به صرفه باشد؛ پس نگران زیبایی خود نباشید.

بوتاکس مو

مضرات بوتاکس مو

پوست سر شما هم به طور قطع حساس است، درست است که این روش ایمن است اما چنانچه ترکیبات بوتاکس مو با پوست سر شما در تماس قرار بگیرد، ممکن است باعث خارش یا واکنش های آلرژیک شود؛ پس باید بیشتر مراقب باشید.

البته متخصصان زیبایی پوست و مو استفاده از این روش را بیش از سه تا چهار بار در سال توصیه نمی‌کنند؛ در غیر این صورت منتظر شکنندگی مو و نازک شدن آن باشید.

خانم های باردار دست نگه دارید! 

قطعا زیبایی حق مسلم تمام خانم ها حتی خانم های حامله است؛ همانطور که گفتیم بوتاکس مو یک روش بی‌خطر برای درمان مو های آسیب‌دیده است اما خانم های باردار نباید از این روش استفاده کنند؛ چون ممکن است این روش مثل انواع رنگ های شیمیایی برای جنین خطرساز باشد.

تصمیم شما چیست؟ اصلا غذای مو های شما چیست؟ شامپو های گیاهی، کراتینه یا بوتاکس؟ اگر قصد انجام هر نوع بوتاکس یا حتی عمل های زیبایی و کاشت مو را دارید، درباره فواید و مضرات آن حتما مطالعه کنید تا بهترین گزینه درمانی را برای خودتان انتخاب کنید؛ بهتر است ابتدا به سلامتی خود اهمیت دهید و بعد به زیبایی بیشتر؛ انتخاب با شما است.

خوردن انار ممنوع!

خوردن انار همیشه هم مفید نیست! چه کسانی نباید این میوه ترش و شیرین یلدایی را مصرف کنند؟ درباره مضرات انار چه می‌دانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
مضرات-انار

خوردن انار ممنوع! بله درست شنیدید؛ این میوه خواص زیادی دارد اما نه برای همه افراد؛ از مضرات انار چه می‌دانید؟ این میوه بهشتی و خوش رنگ و لعاب یا بهتر است بگوییم که یار صمیمی شب های زمستان و یلدا هم می‌تواند در کنار تمام خواصش، مضراتی هم داشته باشد؛ درست است که گوشت، پوست و حتی روغن هسته این میوه پر از خاصیت است؛ بهتر است با مضرات این میوه خون ساز و بهشتی هم آشنا شویم؛ با مجله دلتا همراه باشید.

انار

طبع میوه انار

طبع این میوه سرد و خشک است و هر چه ترش تر باشد، مزاج سرد و خشکی آن هم بیشتر است. انار شیرین مزاجی سرد و معتدل دارد و بهترین زمان برای مصرف آن صبح و قبل از صبحانه است؛ شاید بهتر باشد که این گونه بگوییم، یک لیوان آب انار طبیعی را در وعده صبحانه و شروع روز فراموش نکنید؛ بگذارید تا مصرف این میوه یا آبمیوه شما را تا آخر یک روز کاری و خسته‌کننده، گرم و پر انرژی نگه دارد.

خواص انار 

انار پر از مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت بدن است. آنتی اکسیدان های مختلف در آن از قلب محافظت می‌کند؛ انار یک میوه ضد سرطان است که غنی از ویتامین  c‌ و آنتی اکسیدان است. اگر التهاب، کم خونی و مشکلات پوستی مثل جوش و آکنه دارید، از این میوه استفاده کنید.

انار

مضرات انار ترش و شیرین 

همانطور که گفتیم این میوه در کنار تمام خاصیت هایش ممکن است برای بعضی افراد که بیماری خاصی دارند، مضر باشد؛ اصلا درباره مضرات انار چه می‌دانید؟ با ما همراه باشید.

تأثیر آنزیم‌ های انار روی کبد

آنزیم‌ های موجود در این میوه می‌توانند جلوی عملکرد برخی از آنزیم ‌های کبدی را بگیرند؛ اگر برای اختلالات کبدی، داروی خاصی مصرف می‌کنید، قبل از خوردن انار یا آب آن حتما با پزشک مشورت کنید.

میوه ضد دیابت

این میوه برای جلوگیری از بیماری دیابت مفید است اما برای مبتلایان به دیابت یک میوه، غذا یا میان‌وعده ممنوعه است؛ زیرا قند بالایی دارد.

انار

میوه پر کالری برای افراد چاق

اگر رژیم غذایی دارید و مراقب مصرف کالری خود هستید، از خوردن این میوه پرهیز کنید. این میوه کالری غذایی را که می‌خورید، بالا می‌برد و می‌تواند باعث افزایش وزن و چاقی مفرط شود؛ البته خوردن آن در کنار ادویه لاغری مثل گلپر و انتخاب ساعت مناسب برای مصرف آن هم می‌تواند به تنظیم مقدار کالری انار کمک کند.

اختلال در سیستم گوارش

مصرف بیش از اندازه این میوه باعث اختلال در سیستم بدن می‌شود. بگذارید اینطور بگوییم که اگر زیاد انار بخورید، دستگاه گوارش شما تحریک می‌شود و این مسئله باعث بروز اختلالات دیگری مثل تهوع، استفراغ، درد شکمی و اسهال خواهد شد.

آلرژی و حساسیت

انار می‌تواند باعث حساسیت هم بشود؛ نشانه های آلرژی به این میوه، بلع دردناک، کهیر، ورم صورت، سختی در تنفس، درد و تورم دهان هستند؛ شما هم این نشانه ها را دارید اما همچنان انار می‌خورید؟

فشار خون پایین

خوردن آب انار ممکن است فشار خون را پایین بیاورد. مصرف این آبمیوه می‌تواند احتمال افت فشار خون را در افرادی که از فشار خون پایین رنج می‌برند، افزایش دهد؛ اگر مشکل فشار خون پایین دارید؛ در مصرف این آبمیوه زیاده‌روی نکنید.

افرادی که جراحی انجام داده اند

به خاطر داشته باشید که دو هفته قبل از عمل جراحی، نوشیدن انار را متوقف کنید؛ این میوه قبل و بعد از عمل جراحی می‌تواند به طور مستقیم بر فشار خون اثر بگذارد.

انار

چه کسانی نباید انار بخورند؟ 

چه کسانی نباید انار بخورند؟ قطعا همیشه یکی از گزینه های خطرناک خانم های حامله هستند اما این بار ممنوعیت فقط مخصوص خانم های باردار نیست! می‌دانیم برای شما هم جالب شده است که بدانید این میوه بهشتی و پر خاصیت برای چه کسانی مضر است؟ پس با ما همچنان همراه باشید.

مصرف انار در بارداری

حتما شما هم این مطلب را شنیده‌اید که به خانم های باردار انار می‌دهند تا جنین آن ها زیبا تر شود. از این داستان قدیمی که بگذریم، دقیقا می‌رسیم به نکته پزشکی آن که می‌گوید انار برای جلوگیری از ویار حاملگی و آسیبب مغزی جنین بسیار مفید است اما متأسفانه مصرف بیش از حد این میوه می‌تواند منجر به سقط جنین شود.

بیماران مبتلا به زخم معده

اگر مشکلات مربوط به معده از جمله زخم معده دارید، انار ترش نخورید؛ زیرا مصرف این میوه باعث تشدید زخم معده شما می‌شود.

افراد سرد مزاج

اگر سرد مزاج هستید، انار نخورید؛ چون این میوه معده را سست می‌کند و باعث نفخ می‌شود. اگر با این مشکل رو‎به‎رو هستید و همچنان به خوردن انار علاقه دارید، گلپر، نبات با زنجبیل را در کنار این میوه یا پس از خوردن آن فراموش نکنید.

اگر گرفتار یبوست هستید

افرادی که همیشه دچار یبوست هستند ( به خصوص سالمندان) باید از خوردن انار و رب انار پرهیز کنند؛ مصرف انار همراه با هسته های آن یبوست را تشدید می‌کند، البته این افراد اگر خوردن انار را دوست دارند، بهتر است این میوه را با پرده های سفید داخل آن مصرف کنند؛ چون این پرده ها حاوی فیبر فراوان هستند.

مردانی که تعادل هورمونی ندارند

مصرف بیش از حد انار در مردانی که دچار اختلال جنسی یا عدم تعادل هورمونی هستند، باعث کاهش نیروی جنسی می‌شود و هورمون های آقایان را به هم می‌ریزد.

انار

میوه انار چاق کننده است؟

مصرف انار، عصاره، آبمیوه و فراورده های مربوط به آن به علت کالری فراوانی که دارد، باعث چاقی و افزایش وزن می‌شود؛ پس اگر رژیم میوه دارید یا اضافه وزن مفرط یا حتی بیماری خاص، نحوه مصرف انار را از پزشک متخصص تغذیه خود بپرسید.

انار ؛ سیگار دوم برای مبتلایان به آسم

شاید در این روز های آلوده در کنار آب پرتقال یا شیر دل‌تان بخواهد که یک لیوان آب انار تازه و خوشمزه بخورید، این یک گزینه عالی برای شروع یک روز پاییزی یا زمستانی پر هیجان است البته اگر مبتلا به بیماری خاص مثل آسم یا ناراحتی ریه نباشید؛ چون مصرف زیاد این میوه هم مثل سیگار برای شش ها مضر است.

خوب حالا که هم خواص و هم مضرات این میوه بهشتی را می‌دانید، حاضر هستید دوباره این ریسک را بپذیرید و در رژیم میوه خودتان انار را بگنجانید؛ اگر بیماری یا مشکل گوارشی خاصی دارید، حتما قبل از مصرف این میوه سرخ، درخشان و وسوسه‌انگیز با پزشک متخصص مشورت کنید.

درمان خشکی چشم با این روش ها …

قبل از اینکه به چشم های خود دست بزنید این مطلب را بخوانید البته با چشم باز! درباره خشکی و عفونت چشم چه می‌دانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.
درمان-خشکی-چشم

دست نگه دارید! چرا اینقدر چشم های خود را می‌مالید؟ احساس سوزش و خارش دارید؟ چشم های تان قرمز شده است؟ لطفا این علامت ها را جدی بگیرید! ممکن است شما خشکی چشم داشته باشید؛ اصلا ممکن است این عارضه چشمی در شما به دلیل آلودگی هوا اتفاق افتاده باشد؛ مجله دلتا راهکار های درمان خشکی چشم را به شما معرفی می‌کند؛ با ما همراه باشید.

خشکی-چشم

خشکی چشم چیست؟

یک عضو حساس بدن به نام چشم! چرا چشم های ما خشک می‌شوند؟ خشکی چشم (Dry eye syndrome) وضعیتی شایع است و زمانی رخ می‌دهد که اشک ها قادر به چرب کردن چشم ها نباشند.

سندرمی به نام خشکی چشم! از علائم شایع این سندرم سوزش و خارش است. ممکن است که شما خشکی چشم را در موقعیت های خاص تجربه کنید؛ مانند حضور در هواپیمای سرد و خنک، هنگام دوچرخه‌سواری یا حتی پشت میز کارمندی یا در اثر خیره شدن بیش از حد به صفحه مانیتور.

خشکی اشک، سطح چشم را از عفونت حفظ می‌کند؛ بگذارید راحت تر بگوییم که اگر چشم شما به اندازه کافی اشک نداشته باشد، خیلی زود به این بیماری دچار خواهید شد و از آن بدتر اگر به موقع این عارضه را درمان نکنید، التهاب چشم، سایش سطح قرنیه، زخم قرنیه و مشکلات بینایی پیدا خواهید کرد.

علت خشکی چشم

علائم خشکی چشم

همانطور که گفتیم این عارضه می‌تواند با التهاب و عفونت همراه باشد؛ درنتیجه ممکن است چشم شما همیشه خارش داشته باشد، قرمز شود و مشکلاتی از این قبیل … پس این علائم را جدی بگیرید:

  • احساس خارش
  • سوزش
  • یا خراشیده شدن چشم ها
  • تاری دید به خصوص هنگام رانندگی در شب
  • خستگی چشم

اگر شما نشانه های بالا و علائم طولانی مدتی مثل قرمزی، سوزش، خستگی یا درد چشم دارید، حتما آن ها را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

علت خشکی چشم

همانطور که گفتیم یکی از دلایل اصلی خشکی چشم فقدان اشک است؛ دلایل بسیاری وجود دارند که میزان و مقدار اشک چشم را کم می‌کنند:

علائم خشکی چشم

توصیه های پزشکی برای درمان عفونت یا خشکی چشم

شاید با اولین نشانه های قرمزی، سوزش و خارش چشم شما به سراغ قطره اشک مصنوعی بروید تا بتوانید این بیماری را مدیریت کنید؛ اما بهتر است بدانید که این تنها راه حل نیست.

فعالیت بصری با استراحت چشم

اگر مشغول کتاب خواندن یا انجام کار های بصری مثل تایپ کردن و خیره شدن به مانیتور هستید، فاصله مناسب را حتما در نظر بگیرید. چشمان خود را برای چند دقیقه ببندید یا چندین بار به صورت مکرر آنها را باز و بسته کنید تا اشک چشم شما در مسیر درست هدایت شود.

راهکار های مفید دیگر 

  • صفحه کامپیوتر خود را پایین تر از سطح چشم قرار دهید.
  • از سیگار کشیدن و دود پرهیز کنید.
  • از اشک مصنوعی به طور مرتب استفاده کنید.
  • شستشوی مکرر چشم ها به خصوص با شامپو بچه
  • کمپرس آب گرم

درمان خشکی چشم

درمان خانگی خشکی چشم

قطعا اگر عفونت یا التهاب چشم شما زیاد باشد، تنها راه حل مراجعه به پزشک و مصرف دارو است؛ اما خشکی جزئی چشم با درد، سوزش کم و خفیف را می‌توانید در خانه هم کنترل کنید؛ دقت داشته باشید که گفتیم فقط کنترل! چون چشم شما یک عضو حساس و آسیب‌پذیر است؛ بنابراین، برای درمان قطعی حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

روغن های گیاهی مصرف کنید

روغن خالص و ارگانیک، یعنی روغن کرچک بدون هگزا را با استفاده از قطره چشمی، در هر پلک چشم و آن هم دو بار در روز برای حفظ رطوبت چشم و کاهش قرمزی آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید پنبه‌ای را در روغن نارگیل یا روغن زیتون خیس کنید و به مدت 15 دقیقه به طور مستقیم روی پلک های چشم قرار دهید.

اسید چرب امگا 3

این گروه شامل غذا های غنی از اسید های چرب امگا 3 در رژیم غذایی هستند، منابع خوب این مواد مغذی عبارتند از: ماهی های چرب، روغن ماهی، روغن دانه کتان، دانه کنجد، بادام و گردو؛ پس این گروه از مواد غذایی را برای مراقبت بیشتر از چشم های خود فراموش نکنید.

چشمک بزنید ؛ هم تفریح و هم ورزش

چشمک زدن منظم شاید در ظاهر ورزش خنده‌آوری باشد اما می‌تواند جریان اشک چشم را بهبود دهد، آن ها را مرطوب کند؛ همچنین اشک را به اطراف چشم ها پخش کند.

ژل آلوئه ورا

یک برگ آلوئه ورا را بشویید و ژل آن را استخراج کنید؛ این ژل را روی یک تکه پنبه قرار دهید و آن را به آرامی خارج از پلک خود بکشید؛ حتما خنکی خاصی را در این نواحی احساس خواهید کرد.

گلاب

یک قطعه پارچه پنبه‌ای یا یک توپ پنبه‌ای را در عصاره گل رز (گلاب) خیس کرده و روی پلک های بسته خود قرار دهید؛ بگذارید این محلول حدود 10 دقیقه بماند؛ 2 یا 3 بار در روز این عمل را تکرار کنید تا خودتان معجزه درمانی آن را حس کنید.

مراقب سلامتی خود باشید؛ این روز های آلوده و  به خصوص روز های سرد پاییز و زمستان، فرصت مناسبی برای حمله گاز ها، اسید ها، میکروب ها و عفونت ها به چشم های شما است؛ سعی کنید همیشه هم دست ها و هم چشم های خود را بشویید تا آسیب کمتری متوجه چشم های شما شود.