مجله سلامتی دلتا

مجله دلتا

مجله سلامتی دلتا

مجله دلتا

۸ خاصیت شگفت‌انگیز هندوانه برای سلامت بدن

حتی عکس هندوانه در ذهن ما، باعث می‌شود به معنای واقعی کلمه احساس خنکی کنیم. این میوه نیازی به معرفی ندارد و از زمان کودکی در لیست مورد علاقه ما بوده است.
خواص هندوانه برای سلامتی

هندوانه یکی از میوه های سنتی شب یلدا است که علاوه بر این‌که بسیار خوشمزه است، خواص بسیاری برای بدن نیز دارد. با مجله دلتا همراه باشید تا بیشتر با خواص هندوانه برای سلامتی آشنا شوید.

قلب شما را سالم نگه می‌دارد

مصرف هر روز یک برش هندوانه می‌تواند تجمع کلسترول بد خون را متوقف کند، در نتیجه از بیماری قلبی جلوگیری می‌کند. مصرف منظم هندوانه همچنین با رسوبات چربی کمتر در داخل رگ‌های خونی ارتباط دارد.

به درمان التهاب کمک می‌کند

یکی دیگر از ترکیبات اصلی موجود در هندوانه لیکوپن است که فواید زیادی دارد. در یک مطالعه آمریکایی، مشخص شد که لیکوپن دارای خواص ضد التهابی است.

شما را هیدراته نگه می‌دارد

نمی‌دانید چند درصد هندوانه آب است؟ هندوانه ۹۰درصد آب است که آن را به یکی از بهترین منابع آبرسانی تبدیل کرده است. از نظر ادرار آور بودن بسیار بهتر از الکل یا کافئین است. از آن‌جا که یک منبع طبیعی است، ادرار را بدون ایجاد فشار در کلیه‌ها افزایش می‌دهد.

به مبارزه با سرطان کمک می‌کند

طبق یک مطالعه، مشخص شده است که لیکوپن موجود در هندوانه میزان شورش سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهد. لیکوپن رنگدانه‌ای است که هندوانه‌ها را به رنگ قرمز تبدیل می‌کند و از آن‌جا که یک آنتی اکسیدان قوی است، از بروز برخی سرطان‌ها جلوگیری می‌کند.

فشار خون را کنترل می‌کند

یکی از خواص هندوانه برای سلامتی کاهش فشار خون است. هندوانه منبع خوبی از پتاسیم است، ماده مغذی شناخته شده برای کاهش فشار خون بالا. پتاسیم همچنین الکترولیتی است که فشار خون را در حین تمرین بدنی تنظیم می‌کند.

خواص هندوانه

سلامت استخوان را بهبود می‌بخشد

ویتامین C در این‌جا نقش اصلی را بازی می‌کند زیرا این ماده مغذی برای استخوان‌ها مفید است و به ترمیم کمک می‌کند . یک مطالعه در سوئیس نشان می‌دهد که مکمل لیکوپن می‌تواند از پوکی استخوان و شکستگی استخوان جلوگیری کند . ویتامین A موجود در هندوانه هم با رشد استخوان در ارتباط است .

ایمنی را تقویت می‌کند

هندوانه سرشار از ویتامینC، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. این میوه همچنین حاوی ویتامینB6 است که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند آنتی بادی تولید کند. این ویتامین همچنین به تشکیل سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند. این میوه دارای ویتامینA است که سیستم ایمنی بدن را تنظیم می‌کند و از آن در برابر عفونت محافظت می‌کند.

می‌تواند سلامت جنسی را ارتقا دهد

اسید آمینه سیترولین موجود در هندوانه رگ‌های خونی را شل و فراخ می‌کند و ممکن است در درمان اختلال نعوظ کمک کند. سیترولین به آرژنین تبدیل می‌شود که پیش ماده اکسید نیتریک است و به گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند.

هندوانه برای سلامتی

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب معرفی ۱۰ منبع گیاهی سرشار از آهن را بخوانید.

۹ خوراکی چربی سوز که شما را خوش اندام می‌کند

امروزه بیشتر مردم از این حقیقت آگاه نیستند که وزن آن‌ها در حال افزایش است. میزان چربی اضافی جمع شده در بدن، آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد و ممکن است با مسائل سلامتی و جسمی فراوانی روبرو شوند.
خوراکی های چربی سوز

نمی‌دانید برای کاهش وزن چه بخورید؟ یا چه غذاهایی بخوریم که چربی بدن را آتش بزنند؟ مجله دلتا در این مطلب ۹ خوراکی از بهترین غذاهای کاهش وزن را بررسی خواهد کرد. در حالی که ورزش و خوردن کمتر برای کاهش وزن مهم است، خوردن غذاهایی که متابولیسم شما را تقویت می‌کند نیز گامی مهم برای رسیدن به بدنی سالم و مقاوم است که همیشه می‌خواستید. خوراکی های چربی سوز را در ادامه بخوانید.

چربی

ماهی چرب

ماهی چرب حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که به کاهش چربی کمک می‌کند.

برخی از ماهی‌های چرب:‌

  • قزل آلا
  • سالمون
  • ساردین
  • پریچارد
  • آزاد نر
  • مار ماهی
  • ماهی سفید بایت
  • خال مخالی
  • شاه ماهی

گریپ فروت

نارینگنین، فلاونوئید موجود در گریپ فروت، سطح قند خون را متعادل کرده و به جلوگیری از سندرم متابولیک کمک می‌کند. سندروم متابولیک مجموعه‌ای از اختلالات است که وقتی همراه با هم اتفاق بیفتند، خطر بیماری قلبی، سکته و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهند. این اختلالات شامل فشارخون بالا، قند خون بالا، چربی بالای دور کمر و سطوح غیرطبیعی کلسترول یا تری گلیسیرید می‌شود.

جو دوسر

جو دوسر می‌تواند به کاهش وزن و سالم ماندن کمک کند. مصرف منظم جو یکی از عادت‌هایی است که به بهبود وزن بدن کمک می‌کند. گنجاندن آن در برنامه غذایی هضم غذا را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود احساس سیری بین وعده‌های غذا داشته باشید.

چای سبز

چای سبز خوشمزه است و به‌عنوان چربی سوز عمل می‌کند. برای چربی‌سوزی باید ابتدا سلول‌های چربی شکسته شده و وارد جریان خون شوند. ترکیبات فعال موجود در چای سبز می‌توانند با افزایش تاثیرات برخی هورمون‌های چربی‌سوز، باعث شکستن چربی‌ها شوند.

فلفل تند

فلفل، داغ‌ترین روش برای کاهش وزن است. ماده‌ای به نام کپسایسین در فلفل قرمز است، که می‌تواند به کاهش اشتها و افزایش سرعت کالری سوزی بدن کمک کند.

انواع توت‌ها

یکی از خوراکی‌های چربی سوز انواع توت‌ها هستند. انواع توت‌ها برای کاهش وزن ممکن است راز کوچک شما باشد.

تخم مرغ

غذاهای سرشار از پروتئین می‌توانند به بدن شما در سوزاندن کالری بیشتر کمک کنند و تخم مرغ از جمله آن‌ها است. تحقیقات نشان داده برنامه‌های غذایی سرشار از پروتئین منجر به کاهش وزن می‌شوند، حتی بدون محدود کردن کالری و دیگر مواد مغذی.

قهوه

قهوه می‌تواند متابولیسم شما را افزایش داده و به سوزاندن چربی کمک کند.

سیب

سیب سرشار‌از پکتین است که میزان چربی جذب شده توسط بدن را محدود می‌کند.

چربی سوز

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب بامیه لذیذ، بمب خواص سلامتی را بخوانید.

علائم و کمک‌های اولیه سکته مغزی را بشناسید تا زنده بمانید!

سبک زندگی پراسترس و سرشار از فست فود امروزه، ما را به سمت انواع بیماری بخصوص سکته مغزی سوق می‌دهد. در ادامه مطلب بخوانید چگونه می‌توان زندگی فرد درحال سکته مغزی را نجات داد.
کمک‌های اولیه

اولین قدم‌ اگر فکر می‌کنید فردی علائم سکته مغزی را دارد و در حال سکته مغزی است. تماس با اورژانس است. سکته مغزی ممکن‌است باعث از دست‌دادن تعادل یا بیهوشی شود که ممکن‌است منجر به زمین خوردن‌شود. همراه مجله دلتا باشید تا با علائم و کمک‌های اولیه سکته مغزی آشنا شوید.

کمک‌های اولیه برای سکته مغزی

اگر فکر می‌کنید ممکن است شما یا اطرافیانتان دچار سکته مغزی شده باشید، این مراحل را دنبال کنید:

  • اگر علائم سکته مغزی دارید با اورژانس تماس بگیرید یا یک نفر دیگر برای شما تماس بگیرد. درحالی‌که منتظر کمک اضطراری هستید تا حد امکان آرام باشید.
  • اگر از شخص دیگری که دچار سکته مغزی شده مراقبت می‌کنید، مطمئن‌شوید که او در یک موقعیت امن و راحت قرار دارد. ترجیحا باید به یک‌طرف دراز‌بکشد و در صورت استفراغ سرخود راکمی بالا آورده و کمک‌کنید.
  • بررسی کنید که آیا آن‌ها نفس می‌کشند یا خیر. اگر نفس نمی‌کشند، احیای قلبی ریوی را انجام دهید. اگر آن‌ها در تنفس مشکل‌دارند، لباس‌های منقبض مانند کراوات یا روسری را شل کنید.
  • با آرامش و اطمینان خاطر صحبت کنید.
  • آن‌ها را با یک پتو بپوشانید تا گرم شوند.
  • چیزی برای خوردن یا نوشیدن به آن‌ها ندهید.
  • اگر فرد ضعفی در اندام خود نشان‌می‌دهد، از حرکت‌دادن آن‌ها خودداری‌کنید.
  • هرگونه تغییر در وضعیت فرد را با دقت مشاهده کنید. آماده‌باشید تا به اپراتور اورژانس در مورد علائم و زمان شروع آن‌ها بگویید. در صورت افتادن یا ضربه به سر فرد حتما ذکر‌کنید.

علائم سکته را بشناسید

بسته به‌شدت سکته، علائم ممکن است ضعیف یا شدید باشند. قبل از این‌که بتوانید کمک کنید، باید بدانید چه چیزی را باید تماشا کنید. برای بررسی علائم هشداردهنده سکته مغزی، از مخفف FAST استفاده کنید که مخفف عبارت زیر است:

صورت: آیا صورت بی‌حس است یا ازیک‌طرف آویزان می‌شود؟

بازوها: آیا یک بازو بی‌حس است یا ضعیف‌تر از دیگری؟ آیا هنگام تلاش برای بالا‌بردن هر دودست، یک بازو پایین‌تر از دست دیگر می‌ماند؟

گفتار: آیا گفتار نامفهوم است یا درهم؟

زمان: اگر به هر یک از موارد بالا پاسخ مثبت دادید، وقت آن است که فورا با اورژانس تماس بگیرید.

سایر علائم سکته مغزی عبارت‌اند از:

  • تاری دید، تاری دید، یا از دست‌دادن بینایی، به‌ویژه در یک‌چشم
  • سوزن سوزن شدن، ضعف یا بی‌حسی در یک‌طرف بدن
  • حالت تهوع
  • از دست‌دادن کنترل مثانه یا روده
  • سردرد
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • از دست‌دادن تعادل یا هوشیاری

اگر شما یا شخص دیگری علائم سکته مغزی رادارید، حتی اگر علائم خفیف هستند یا از بین می‌روند، آن‌ها را جدی بگیرید. فقط چند دقیقه طول می‌کشد تا سلول‌های مغز شروع به مردن کنند.

کمک‌های اولیه

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب ویتامین‌های ضروری برای بدن در فصل سرما را بخوانید.

ترتیب صحیح استفاده از محصولات مراقب پوستی

از رعایت ترتیب صحیح در استفاده از محصولات مراقبت پوستی نباید غافل شد زیرا این محصولات از نظر غلظت و مواد تشکیل‌دهنده با یکدیگر متفاوت هستند و این مسئله میزان نفوذپذیری آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

لازم است بدانید که ترتیب استفاده از محصولات مراقبت پوستی بسیار حائز اهمیت بود و بر میزان تاثیرگذاری آن‌ها موثر است. در این مطلب از مجله دلتا می‌خواهیم ترتیب استفاده از این محصولات را بگوییم.

ترتیب استفاده از محصولات مراقبت پوستی

پاک‌کننده

قبل از هر اقدامی لازم است پوست خود را طی دو مرحله پاکسازی کنید. در ترتیب استفاده از محصولات مراقبت پوستی ابتدا با یک پاک‌کننده روغنی صورت خود را پاک کنید سپس به وسیله یک شوینده با پایه آب مانند ژل‌های شستشو آن را به مدت چند دقیقه با حرکات دایره‌ای ماساژ داده و یا توسط یک فیس براش بشویید. فیس براش‌ها یکی از موثرترین ابزارها برای پاک‌سازی پوست هستند که علاوه بر تمیز کردن پوست، آن را لایه‌برداری نیز می‌کنند.

محصولات مراقبت پوستی

 تونر

پاکسازی باعث می‌شود منافذ پوست شما باز شود به همین دلیل بهتر است که از یک تونر برای بستن منافذ پوست در محصولات مراقبت پوستی خود استفاده کنید. تونرها با غلظت آبکی که دارند به سرعت جذب پوست می‌شوند و همچنین علاوه بر لایه‌برداری و پاکسازی سلول‌های مرده، پوست را نیز آبرسانی می‌کنند.

سرم

حال نوبت آن است که پوست خود را به وسیله یک سرم پوست تغذیه کنید. سرم‌ها حاوی ترکیبات فعال قوی، مرطوب‌کننده و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که پوست برای سالم ماندن به آن‌ها نیاز دارد. سرم‌های ویتامین C برای استفاده روزانه بسیار مناسب هستند. این سرم‌ها سبک بوده و علاوه بر سرعت جذب بالا پوست شما را هیدراته نیز می‌کنند.

محصولات مراقبت پوستی

کرم دور چشم از محصولات مراقبت پوستی

حتی اگر هاله تیره دور چشم ندارید، استفاده از کرم دور چشم را فراموش نکنید. این کرم‌ها، ملایم و سبک هستند و مختص پوست اطراف چشم فرموله شده‌اند. وظیفه اصلی این کرم‌ها روشن کردن پوست اطراف چشم و از بین بردن چین و چروک است. همچنین پف اطراف چشم را نیز کاهش می‌دهد.

کرم ضد جوش

کرم‌های ضد جوش یکی از محصولات مراقبت پوستی برای افرادی است که دارای پوست مستعد آکنه هستند. کرم‌های ضد جوش حاوی مواد قدرتمندی هستند که بر روی ناحیه موردنظر تمرکز می‌کنند.

مرطوب‌کننده

چند دقیقه به کرم ضد جوش زمان بدهید تا به خوبی جذب شود سپس از مرطوب‌کننده استفاده کنید. مرطوب‌کننده‌ای را خریداری کنید که مناسب نوع پوست شما باشد و همچنین حاوی یک ماده موثر یا آنتی‌اکسیدان قوی باشد تا بتواند باعث ترمیم و بهبود بافت پوست شما شود. اگر پوست چرب یا ترکیبی دارید از یک مرطوب‌کننده سبک و اگر پوست شما حساس است، نوع ملایم آن را انتخاب کنید. همچنین در صورت داشتن پوست خشک، یک مرطوب‌کننده و آبرسان قوی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

محصولات مراقبت پوستی

رتینول

رتینول یک ماده شگفت‌انگیز از محصولات مراقبت پوستی است که با پیری پوست مبارزه می‌کند. این ماده باعث بهبود تولید کلاژن شده و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. همچنین علاوه بر کاهش چین و چروک، پوست را محکم می‌کند. اگر پوست حساس و آکنه‌ای دارید قبل از مصرف، با یک متخصص پوست مشورت کنید.

کرم ضدآفتاب از محصولات مراقبت پوستی

این مرحله از اهمیت بسیاری برخوردار است، به‌خصوص افراد با پوست روشن هرگز نباید از آن غافل شوند. همچنین مهم است که پوست شما نسبت به ضدآفتابی که استفاده می‌کنید حساسیت نداشته باشد و یا پوست شما را خشک نکند.

مجله دلتا

پیشنهاد مطالعه: مطلب مشابه روتین روزانه مراقبت از پوست برای افراد پرمشغله را بخوانید.

۶ روغن شگفت‌انگیز برای افزایش رشد موی سر

برای تقویت و تسریع رشد مو باید یک رژیم غذایی مغذی و متعادل را مصرف کنید. همچنین می‌توانید از برخی روغن‌ها نیز برای تقویت و تسریع رشد مو استفاده کنید.

بسیاری از افراد آرزوی افزایش رشد موی سر و داشتن موهای بلند و درخشان را دارند ولی به دلیل ضعیف بودن موها، نبود تغذیه کافی و آسیب به مو رشد مو کم می‌شود. یکی از روش‌های طبیعی تقویت موها استفاده از روغن‌های طبیعی است که در این مطلب از مجله دلتا این روغن‌ها را معرفی می‌کنیم.

روغن‌های طبیعی برای افزایش رشد موی سر

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط است که می‌تواند به افزایش رشد موی سر و بدن کمک کند. این مواد می‌توانند به غشا سلولی مو نفوذ کرده و آن را عمیقا تغذیه کنند. مقدار کمی روغن نارگیل را روی پوست سر خود ریخته و آن را به آرامی برای چند دقیقه ماساژ دهید. همچنین، شما می‌توانید از روغن نارگیل به‌عنوان یک ماده پایه برای ماسک مو همراه با مواد مفید دیگر مانند آووکادو استفاده کنید.

افزایش رشد موی سر

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از بهترین گزینه‌ها برای رشد مو محسوب می‌شود. این روغن می‌تواند رشد مو را تقویت و تسریع کند. روغن زیتون یکی از در دسترس‌ترین گزینه‌ها برای افزایش رشد موی سر است و همچنین یکی از مواد تشکیل دهنده رایج در بسیاری از محصولات زیبایی و مراقبت از پوست و مو است. روغن زیتون عمیقا پوست سر را تغذیه کرده و موجب نرمی و درخشش تارهای مو می‌شود.

افزایش رشد موی سر

افزایش رشد موی سر با روغن کرچک

روغن کرچک به‌واسطه خواص آبرسان خود شناخته شده است و همچنین برای افزایش رشد مو و مژه‌ها گزینه خوبی محسوب می‌شود. روغن کرچک را روی پوست سر خود ریخته و به آرامی برای چند دقیقه پوست سر را ماساژ دهید. این کار را هر بار که موی خود را می‌شویید تکرار کنید تا به تغذیه و آبرسانی پوست و مو کمک شود.

افزایش رشد موی سر

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا به روشی منحصربه‌فرد برای افزایش رشد موی سر و داشتن موهای بلند است. برخلاف روغن‌های دیگر، روغن جوجوبا به درون مو نفوذ نمی‌کند. در عوض، این روغن فولیکول مو را پوشش می‌دهد. از این رو، از شکستگی و ریزش مو جلوگیری می‌کند.

افزایش رشد مو سریع

روغن رزماری

رزماری دارای خواص پزشکی درونی و بیرونی برای بدن انسان است و می‌تواند گردش خون در پوست سر را تحریک کند. مدت‌ها است که از این روغن برای تقویت رشد مو استفاده می‌شود و افراد بر این باور هستند که رشد مو را تسریع کرده و از ریزش آن پیشگیری می‌کند. افزون بر این، روغن رزماری گزینه خوبی برای مقابله با شوره سر و شکنندگی تارهای مو است.

افزایش رشد موی سر با مواد طبیعی

افزایش رشد موی سر با روغن آووکادو

روغن آووکادو یکی دیگر از روغن‌هایی است که می‌تواند به تسریع رشد مو کمک کند. این روغن به‌واسطه محتوای اسیدهای چرب و ویتامین‌های خود شناخته شده است. به همین دلیل، روغن آووکادو یکی از بهترین مواد مراقبت از مو است. آووکادو حاوی ویتامین های A، B6، و E است که می‌توانند پوست سر و مو را تغذیه کنند.

مجله دلتا

پیشنهاد مطالعه: همچنین می‌توانید مطلب راه‌های رسیدن به موهای قوی و براق را بخوانید.